لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۰

مخالفان بشار اسد طرح روسیه برای حل بحران سوریه را رد کردند


اپوزیسیون سوریه و مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طرح پیشنهادی روسیه برای بحران سوریه را رد کرده و می‌گویند هدف از این طرح تقویت بشار اسد و به حاشیه راندن مخالفان است.

خبرگزاری رویترز که نسخه‌ای از پیش‌نویس این طرح را در اختیار دارد، می‌نویسد روسیه خواهان توافق حکومت سوریه و بخشی از نیروهای مخالف، بدون مشخص کردن آن‌ها، بر سر اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات زودرس ریاست جمهوری در یک دوره زمان‌بندی شده ۱۸ ماهه است.

روسیه که طی جنگ داخلی سوریه همراه با ایران حامی اصلی رژیم دمشق بوده، تنظیم این طرح قبل از شروع دور دوم مذاکرات صلح سوریه که طی هفته جاری در وین برگزار می‌شود را تکذیب کرده است.

در این طرح، شرکت بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری زودرس منتفی نشده و به همین دلیل مخالفان رژیم سوریه می‌گویند با یک چنین شرطی صلح غیرممکن است.

مُنظر آکبیک یکی از اعضای ائتلاف ملی سوریه، از گروه‌های مورد حمایت غرب گفت: «مردم سوریه هیچگاه رژیم دیکتاتوری اسد را نپذیرفته و با وجود هر گونه اصلاحات و بازآفرینی آن به هر شکل دیگری، این رژیم را نخواهند پذیرفت».

او با اشاره به مذاکرات صلح سوریه در سال ۲۰۱۴ که به شکست انجامید گفت: «روسیه سعی دارد‌‌ همان بازی را که در مذاکرات قبلی به نتیجه نرسید ادامه دهد».

هادی البحرا، یک مقام دیگر در این ائتلاف گفت: مشکل اصلی بشار اسد است و هر روند سیاسی باید با تضمین‌های مشخص این معضل را برطرف کند.

او ضمن مخالفت با برگزاری انتخابات زیر نظر رژیم فعلی سوریه گفت: «در شرایطی که مردم از انتقام و تلافی‌جویی دستگاه‌های سرکوب حکومت می‌ترسند چگونه می‌توان یک انتخابات آزاد و عادلانه را برگزار کرد».

آمریکا و متحدانش یعنی ترکیه و دولت‌های عربی خلیج فارس که از مبارزه گروه‌های مخالف بشار اسد حمایت می‌کنند، همه اعلام کرده‌اند که برای برقراری صلح در سوریه بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که یکی از مخالفان سرسخت حکومت سوریه است، گفت برکناری بشار اسد بخشی از روند صلح است.

یک مقام شورای امنیت ملی عربستان سعودی نیز گفت طرح پیشنهادی روسیه ناقص است چون شرکت بشار اسد در انتخابات را منع نکرده است.

یک دیپلمات غربی گفت به نظر می‌رسد روسیه این طرح را برای سنجش واکنش‌های جامعه بین المللی و در عین حال اطمینان دادن به اطرافیان بشار اسد مطرح کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول این دیپلمات غربی می‌افزاید که به احتمال زیاد موضوع مورد توجه در مذاکرات وین، بخشی از طرح روسیه است که به تروریست‌ها اشاره می‌کند و تعیین این نکته که کدام نیرو در سوریه تروریست است.

سخنگوی وزارت خارج روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که در جریان مذاکرات وین این کشور روی این موضوع تمرکز خواهد کرد.

سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد گفت این پیشنهاد روسیه در جلسه روز سه شنبه این نهاد مورد بحث قرار نگرفته ولی کشورهای عضو شورای امنیت در تماس متقابل با روسیه و دیگران از این طرح با خبر هستند.

منابع نزدیک به حکومت سوریه می‌گویند که ایران و روسیه گفته‌اند در مذاکرات وین سعی خواهند کرد موقعیت رژیم سوریه را تقویت کرده و در مقابل هر پیشنهادی برای برکناری بشار اسد مقاومت خواهند کرد.

یک مقام ارشد حکومت سوریه هفته پیش طرح مورد حمایت کشورهای غربی برای یک «دوران انتقالی» در مسیر برکناری بشار اسد را رد کرد.

یک منبع نزدیک به رژیم سوریه نیز به خبرگزاری رویترز گفت: «روسیه و ایران در مورد حمایت از بشار اسد توافق نظر کامل دارند».

به گفته این منبع نزدیک به حکومت سوریه، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ماه گذشته هنگام دیدار بشار اسد از مسکو به او چنین تضمینی داده است.

اما یک دیپلمایت غربی می‌گوید دولت روسیه در گذشته دلخوری خود را از مخالفت بشار اسد با هر گونه اصلاحات سیاسی ابراز کرده و از نظر مسکو اصلاحات سیاسی بخشی از روند حل بحران سوریه است.

یک دیپلمات دیگر گفت مقامات رژیم سوریه از اینکه در مذاکرات وین شرکت ندارند نگران هستند. این مذاکرات با شرکت نمایندگان چندین کشور ولی بدون مشارکت رژیم و یا اپوزیسیون سوری برگزار می‌شود.

این دیپلمات افزود: «مقامات رژیم سوریه به خوبی می‌دانند که روسیه حاضر است با غرب در مورد خاورمیانه معامله کند و بزرگ‌ترین برگی که مسکو در خاورمیانه دارد سوریه و رژیم آن کشور است».

XS
SM
MD
LG