لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۸

امیرعبداللهیان: ایران هنوز برای شرکت در نشست سوریه تصمیم نگرفته است


نشست نخست برای حل بحران سوریه روز هشتم آبان برگزار شد.
نشست نخست برای حل بحران سوریه روز هشتم آبان برگزار شد.

معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۰ آبان گفت که تهران هنوز تصمیمی برای شرکت در نشست وین در خصوص بحران سوریه نگرفته است.

حسین امیرعبداللهیان که به بیروت، پایتخت لبنان، سفر کرده است به شبکه تلویزیونی عرب زبان «المیادین» گفته که «حضور ایران در نشست وین، بستگی به پاسخ‌های آمریکا در خصوص تحرکاتی دارد که برخی از طرف‌های شرکت کننده در این مذاکرات یک جانبه و بدون مشورت اتخاذ کرده‌اند».

وی توضیحات بیشتری در این زمینه نداد.

اظهارات آقای عبداللهیان در حالی بیان شده است که به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وی روز دوشنبه ۱۸ آبان در دیدار با همتای روس خود گفته بود که «هم اکنون سوری‌ها و ارتش سوریه در حال مبارزه با تروریسم هستند و جمهوری اسلامی ایران هم در نشست وین به منظور کمک به حل سیاسی بحران این کشور شرکت خواهد کرد».

علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی، نیز ۱۶ آبان از «حضور فعالانه» ایران در نشست آینده وین درباره سوریه «با حفظ موازین اعلام شده و رعایت خطوط قرمز» خبر داده بود.

در دور قبلی این مذاکرات که روز هشتم آبان بین قدرت‌های بزرگ و رقبای منطقه‌ای درگیر در چهار سال جنگ داخلی سوریه انجام شد، طرفین خواستار آتش بس سراسری در این کشور شدند ولی اختلافات آن‌ها بویژه بر سر سرنوشت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در گذار سیاسی آینده این کشور پابرجا ماند.

ایران و روسیه در نشست قبلی وین بر لزوم ابقای بشار اسد در قدرت تاکید کردند اما این امر با مخالفت آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه مواجه شد.

معاون عربی- آفریقای وزارت امور خارجه ایران، روز ۱۱ آبان تهدید کرده بود که اگر نشست‌های سوریه «سازنده و نتیجه‌بخش» نباشند جمهوری اسلامی در آن‌ها شرکت نخواهد کرد.

دور جدید گفت‌وگوهای میان ۱۷ کشور درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه قرار است روز شنبه ۲۳ آبان در پایتخت اتریش برگزار شود.

نمایندگان ایران در نشست نخست در راس هیاتی به ریاست محمد جواد ظریفف وزیر امور خارجه، شرکت کرده بودند.

در صورتی که تهران در نشست بعدی هم شرکت کند، احتمالا آقای ظریف غیبت خواهد داشت. بر اساس گزارش‌ها، وی قرار است حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، را در سفر چهار روزه‌اش به ایتالیا و فرانسه همراهی کند که هفته آینده انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG