لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

آمریکا خواستار توقف «نظامی کردن» دریای جنوبی چین شد


تصویر ماهواره ای که شرکت ایمج ست اینترنشنال از جزیره وودی منشتر کرده است
تصویر ماهواره ای که شرکت ایمج ست اینترنشنال از جزیره وودی منشتر کرده است

در پی انتشار گزارش‌های مربوط به استقرار یک سامانه موشکی چین در یک جزیره مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، آمریکا خواستار توقف «نظامی کردن» این دریا شد.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، در روز پنج شنبه ۲۹ بهمن، بنقل از مقام‌های تایوان و آمریکا، چین موشک‌ها زمین به هوا را در جزیره «وودی» بزرگترین جزیره از مجمع الجزایر «پاراسل» در دریای جنوبی چین مستقر کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای که شرکت «ایمج ست اینترنشنال»در ۱۴ فوریه، چهار روز پیش، از این جزیره گرفته، حاکی از استقرار این موشک‌ها در جزیره «وودی» است که کشورهای حوزه دریای جنوبی چین، سال هاست بر سر مالکیت آن اختلاف دارند.

به گزارش خبرگزار ی رویترز نیز، دریاسالار هری هریس، فرمانده ناوگان دریای آمریکا در اقیانوس آرام استقرار این موشک‌ها را تایید کرده و گفته است که این اقدام برخلاف وعده رئیس جمهوری چین است

به گزارش سی ان ان، خبر استقرار این سامانه موشکی در حالی تایید شده که باراک اوباما ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در پایان نشستی با رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا در کالیفرنیا، بدون نام بردن از چین، خواستار پایان دادن «به ساختن جزایر مصنوعی، ساخت وسازهای تازه و نظامی کردن» اقیانوس های آسیا شد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه گفت «هر روز شواهدی مبنی بر افزایش اقدامات نظامی چین در این دریا وجود دارد که باعث نگرانی عمیق است.»

آقای کری افزود که در اینباره در روزهای آینده با چین بازهم گفتگو خواهند کرد.

از سوی دیگر وزیر دفاع چین به رسانه‌های این کشور گفته است «مجمع الجزایر پاراسل بخشی از قلمروی چین است و این کشور حق قانونی اتخاذ تدابیر دفاعی برای حفاظت از تمامیت ارصی و حاکمیت ملی خود را دارد.»

او با متهم کردن رسانه‌های غربی به دامن زدن به «هراس از چین»، اضافه کرده که تاسیسات دفاعی در این مجمع الجزایر سال هاست که وجود داشته است.

چین مجمع الجزایر پاراسل را کنترل می کند اما تایوان و ویتنام نیز مدعی مالکیت این جزایر هستند و کشورهای برونی، مالزی و فیلپین نیز بر سر مالکیت جزایر دیگری در این منطقه و آب‌های آن با چین اختلاف دارند.

بالا گرفتن تنش بر سراین جزایر باعث افزایش نگرانی ژاپن نیز شده که روز چهارشنبه چین را به «اقدامات یک جانبه برای تغییر موقعیت کنونی منطقه» متهم کرد و افزود که این حرکات «پذیرفتنی نیست.»

XS
SM
MD
LG