لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

دستگیری ۱۰۰ هکر و انسداد ۲۰ کانال تلگرام توسط نیروی انتظامی


سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که ۲۰ کانال تلگرام که «محتویات غیراخلاقی» داشتند، مسدود و مدیران آنها بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی نیروی انتظامی که روز یکشنبه در نشست خبری سخن می‌گفت، همچنین از بازداشت بیش از ۱۰۰ هکر در یک ماه گذشته خبر داد.

در هفته‌های گذشته تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی در ایران از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده‌اند.

روز شنبه ۱۶ آبان، «یک مسئول امنیتی در سپاه صاحب‌الامر» استان قزوین اعلام کرد که «مدیران بیش از ۱۷۰ گروه فعال در شبکه‌های اجتماعی موبایلی که در حوزه «ضد امنیت اخلاقی» فعالیت می‌کردند «در یک عملیات فنی و اطلاعاتی پیچیده شناسایی و دستگیر شدند».

اما یک روز بعد در ۱۷ آبان، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران این خبر را تکذیب کرد و گفت که دادستانی قزوین اعلام کرده «کسی که این خبر را منتشر کرده، احضار شده و از وی توضیح خواسته که بر چه مبنایی این خبر را منتشر کرده است».

در بیستم آبان نیز مسئول سایبری «سپاه قدس» استان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از بازداشت چند تن از فعالان عرصه مجازی به اتهام «تحریک آذری زبان‌های گیلان» و فراخوان آن‌ها به «آشوب و اغتشاش» خبر داده بود.

«پلیس هیچ حسابی در شبکه‌های اجتماعی ندارد»

سخنگوی نیروی انتظامی ایران در بخش دیگری از نشست خبری خود اعلام کرد که «به هیچ وجه سایت، کانال و وبلاگی متعلق به پلیس در شبکه‌های اجتماعی موجود نیست و همه آن‌ها صوری و احتمالاً کلاهبرداری است».

مقامات امنیتی ایران مدتی است که «نظارت و کنترل» را بر پیام‌رسان‌های موبایلی افزایش داده‌اند.

پیام‌رسان موبایلی و اینترنتی تلگرام یکی از این ابزارهاست که مدیرعاملش مدتی پیش گفته بود توسط مقام‌های دولت ایران تحت فشار قرار گرفته تا امکان جاسوسی از این شبکه را در اختیار آن‌ها بگذارد اما پس از مدتی این ادعا را پس گرفت.

XS
SM
MD
LG