لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

ایران؛ قهرمان المپیاد فرار مغزها


فرداکاتور،معادله ناتمام طرح از اسد بیناخواهی
فرداکاتور،معادله ناتمام طرح از اسد بیناخواهی

با خروج سالانه بین ۱۵۰ هزار تا ۱۸۰ هزار متخصص تحصیل کرده، ایران به گفته صندوق بین المللی پول در صدر کشورهای جهان در فرار مغزها قرار دارد. این یعنی خروج روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نخبه از ایران.

آنگونه که وزیر سابق علوم رضا فرجی دانا چهار سال پیش گفته بود این مهاجرت، سالانه ایران را متحمل ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت می کند. اولین کنگره ملی علوم پایه پزشکی و تولید دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۴ میزان این خسارت را معادل بیش از ۶۰ میلیارد دلار برآورد کرده بود که خود برابر با ۱۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران است.

بر اساس تحقیقی که روزنامه شرق در سال ۱۳۹۱ انجام داده بود، ۶۲ درصد از ایرانی هایی که طی ۱۴ سال پیش از آن، مقام های اول تا سوم را در المپیادها به چنگ آورده بودند، خارج از ایران زندگی می کردند و از میان ۱۲۵ نفری که طی سه سال پیش از انتشار گزارش در المپیادهای جهانی درخشیده بودند، ۹۰ نفرشان ترک وطن کرده بودند.

ساعت ششم - ایران؛ قهرمان المپیاد فرار مغزها
please wait

No media source currently available

0:00 0:53:50 0:00
لینک مستقیم

با چنین آمار و ارقامی، می توان ایران را قهرمان المپیاد فرار مغزها نامید و مریم میرزاخانی را نماد پدیده ای با عنوان مهاجرت استعدادها.

مریم میرزاخانی که در ۱۷ سالگی در المپیادهای جهانی ریاضی «طلایی» شده بود، در ۲۲ سالگی ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد تا به عالی ترین درجات علم محبوبش برسد و سرانجام طی هفته گذشته در ۴۰ سالگی فرسنگ ها دور از زادگاهش چشم از جهان فرو بندد و به عنوان یکی از درخشان ترین ریاضیدانان جوان جهان ستوده شود.

در این برنامه در کنار مخاطبان رادیو فردا، نادر وهابی جامعه شناس مقیم پاریس همراه ماست که در زمینه مهاجرت ایرانیان تحقیقات گسترده ای انجام داده است.

XS
SM
MD
LG