لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

حملات انتحاری در کابل؛ ۳۵ کشته و ۱۰۰ زخمی


حضور ماموران امنیتی در محل انفجار
حضور ماموران امنیتی در محل انفجار

دو حمله انتحاری در نزدیکی وزارت دفاع افغانستان در روز دو‌شنبه ۱۵شهریور، دست‌کم ۳۵ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی برجای گذاشت و در پی حمله سوم به یک مرکز خیریه بین‌المللی در کابل، مأموران امنیتی افغانستان پس از یک درگیری ۱۱ ساعته سرانجام موفق شدند مهاجمان مسلح را از پا درآورند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع بیمارستانی، تعداد کشته‌شدگان انفجارهای روز دوشنبه را ۴۱ نفر اعلام کرد.

این حملات در مقابل ساختمان وزارت دفاع افغانستان به وقوع پیوست و به گفته محمد رادمنش سخنگوی این وزارتخانه، یک ژنرال و چهار مأمور ارشد امنیتی نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کرد که این حملات توسط طالبان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انفجار اول در نزدیکی وزارت دفاع افغانستان به وقوع پیوست و انفجار دوم دقایقی پس از انفجار اول و در حالی صورت گرفت که شماری از مأموران و غیرنظامیان به کمک قربانیان این حادثه شتافتند.

براساس این گزارش،‌ ساعاتی پس از این دو انفجار، در جریان حمله‌ای دیگر به مرکز خیریه بین‌المللی در کابل، یک مهاجم انتحاری خودروی بمب‌گذاری شده‌‌ای را منفجر کرد و سه مهاجم دیگر نیز وارد این مؤسسه خیریه شدند و مأموران امنیتی افغانستان، پس از ۱۱ ساعت درگیری با این مهاجمان مسلح، هر سه مهاجم را کشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیچ یک از کارکنان این مرکز خیریه آسیبی ندیده‌اند اما هنوز مشخص نیست که حمله به این مؤسسه خیریه با چه هدفی انجام شده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه، با انتشار بیانیه‌ای حمله به مرکز خیریه در کابل را به منزله یک «جنایت جنگی» دانست که به طور عمدی غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرد و گفت: «دشمنان افغانستان توانایی خود را برای مبارزه با نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور از دست داده‌اند و به همین دلیل به مساجد، مدارس، بزرگراه‌ها و مردم عادی حمله می‌کنند.»

این حملات دو هفته پس از حمله افراد مسلح به یک دانشگاه آمریکایی در کابل رخ می‌دهد که در جریان آن ۱۳ نفر کشته شدند.

کابل پایتخت افغانستان، طی ماه‌های گذشته شاهد چندین حمله مرگبار بوده که برخی از آنها توسط گروه «حکومت اسلامی» (داعش) انجام شده است.

در یکی از مرگبارترین این حملات که روز دوم مردادماه، توسط گروه داعش در جریان راهپیمایی هزاره‌ها در کابل صورت گرفت، دست‌کم ۸۰ نفر کشته و ۲۳۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

«هیأت سازمان ملل در کابل» اوایل مردادماه اعلام کرد که شمار تلفات غیرنظامی در افغانستان در نیمه سال جاری میلای به طور بی‌سابقه افزایش است.

براساس این گزارش در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی یک هزار و ۶۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و بیش از سه هزار و ۵۰۰ غیرنطامی دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته هیأت سازمان ملل در کابل، حدود یک سوم از این کشته‌شدگان کودک بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG