لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۱

وزیر ارشاد ایران: عامل اصلی لغو کنسرت‌ها در خراسان رضوی آیت‌الله علم‌الهدی است


علی جنتی، دخالت در برگزاری کنسرت‌ها را «غیرقابل قبول» خوانده است.
علی جنتی، دخالت در برگزاری کنسرت‌ها را «غیرقابل قبول» خوانده است.

علی جنتی می‌گوید که صدور مجوز کنسرت‌ها بر اساس قانون بر عهده وزارت ارشاد است، ولی افزوده که عامل اصلی لغو کنسرت‌ها در خراسان رضوی، آیت‌الله علم‌الهدی است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز پنجشنبه چهارم شهریور در گفت‌وگو با خبرنگاران، لغو کنسرت‌ها در مشهد را مخالف نظر دولت دانست و گفت که در این شهر نیز باید مثل بقیه مناطق عمل شود.

وی، آیت‌الله احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، را مانع اصلی عدم برگزاری کنسرت‌ها در مشهد معرفی کرد و گفت که او حتی اجازه برگزاری کنسر‌ت‌های سنتی و محلی را نمی‌دهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:12 0:00
لینک مستقیم

علی جنتی، دخالت در برگزاری کنسرت‌ها را «غیرقابل قبول» خواند و افزود: «با توجه به مخالفت‌ها در مشهد از جمله از سوی امام جمعه محترم، با برگزاری کنسرت در برخی از شهرهای استان خراسان رضوی نیز از این امر ممانعت می‌کنند که این اقدامی درست نیست».

وزیر ارشاد ایران از رایزنی با قوه قضائیه به منظور رفع موانع خبر داد و تأکید کرد که در این زمینه نیز باید بر اساس قانون رفتار کرد.

وی همچنین، عوامل برگزاری کنسرت را مسئول حفظ امنیت سالن و حفظ «شئونات اسلامی» دانست و گفت که نیروی انتظامی، مسئول تأمین امنیت بیرون از سالن‌های کنسرت است.

موضوع لغو یا مخالفت با برگزاری کنسرت‌های‌ موسیقی در شهر مشهد و برخی دیگر از شهرهای استان خراسان رضوی، از چندی پیش به موضوعی بحث‌برانگیز میان دولت حسن روحانی و اصولگرایان تندرو تبدیل شده است.

در آخرین واکنش‌ها، علی مظفری، رییس دادگستری استان خراسان رضوی، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه، موضوع کنسرت‌ها را «تنها یک بهانه» دانست و برخی از مقامات عالی را متهم کرد که به جای توجه به مسائل اقتصادی به موضوع کنسرت‌ها توجه می‌کنند.

به نظر می‌رسد اشاره این مقام قضایی به سخنان حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، در روز دوشنبه باشد که در واکنش به اتفاقات اخیر درباره لغو مجوز کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی گفت: «هر کسی صبح بیدار می‌شود و تریبون پیدا می‌کند، نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نباید تبعیت کند چرا که وزیر باید تابع قانون باشد».

روزنامه «شرق» نیز در شماره روز پنجشنبه خود گزارش داده است که بیش از سه هزار نفر از اهالی موسیقی و خبرنگاران این حوزه کاری، از حسن روحانی خواستار «اعاده حیثیت جامعه موسیقی و احیای حرمت موسیقی‌دانان شدند».

امضاءکنندگان این نامه همچنین «خواستار برخورد عملی، روشن و الزام‌آور دولت و نظام جمهوری اسلامی برای احیای حق سلب‌شده مذکور و نیز تضمین جدی تکرار نشدن این وضعیت» شده‌اند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در استان خراسان رضوی، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۲ مرداد مشهد گفته بود: «کنار گنبد امام رضا نمی‌شود کنسرت برگزار شود».

پس از این سخنان احمد علم‌الهدی و اعلام انصراف وزارت ارشاد مبنی بر برگزاری کنسرت در مشهد، شش تن از امامان جمعه شهرهای دیگر نیز خواستار توقف یا محدود شدن برگزاری کنسرت موسیقی در شهرهای خود شدند.

همزمان، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران، از ارسال نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره حاشیه‌های مربوط به برگزاری کنسرت در تعدادی از شهرها خبر داده و ابراز امیدواری کرده است که «این مسئله ختم به خیر شود».

XS
SM
MD
LG