لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

عفو بین‌الملل: کمال فروغی، شهروند ایرانی-بریتانیایی، نیاز به عمل جراحی فوری دارد


سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت سلامت کمال فروغی شهروند ایرانی- بریتانیایی زندانی در ایران هشدار داد و خواستار آزادی فوری او شد.

بر اساس این بیانیه، کمال فروغی به دلیل مشکل آب مروارید در هر دو چشم خود، باید هر چه زودتر در خارج از زندان تحت درمان قرار گیرد و در غیر این صورت خطر نابینایی او را تهدید می‌کند.

عفو بین‌الملل می‌گوید این شهروند ۷۷ ساله ایرانی- بریتانیایی، اوایل ماه جاری میلادی به بهداری زندان اوین منتقل شد و پزشک زندان اوین گفته است که او نیاز فوری به عمل جراحی آب مروارید برای هر دو چشمش دارد.

به گفته این نهاد مدافع حقوق بشر، کمال فروغی علاوه بر ناراحتی آب مروارید، از درد کمر، مشکل پروستات و اختلال در حافظه نیز رنج می‌برد و با توجه به این وضعیت، تحمل شرایط زندان را ندارد.

کمال فروغی،‌ شهروند ایرانی- بریتانیایی که در تهران به کار مشاوره اقتصادی مشغول بود، در ماه مه سال ۲۰۱۱ میلادی (پنج سال پیش) بازداشت شد، اما این مسئله در مهرماه پارسال رسانه‌ای شد، وقتی که خانواده او تصمیم به شکستن سکوت خود گرفتند.

به گفته عفو بین‌الملل، آقای فروغی در ابتدای بازداشت، مدت ۱۸ ماه در سلول انفرادی زندانی بوده و پیش از برگزاری دادگاه، تنها یک بار اجازه یافته بود با وکیل مدافعش ملاقات کند.

بر اساس این گزارش، کمال فروغی در مدت بازداشت از دسترسی کنسولی محروم بوده و در نهایت در سال ۲۰۱۳ میلادی، به اتهام «جاسوسی» و «نگهداری مشروبات الکلی» جمعاً به هفت سال زندان محکوم شد.

خبرگزاری رویترز، آذرماه سال ۱۳۹۴ به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا گزارش داد که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، مسئله آقای فروغی را با مقام‌های ایران از جمله حسن روحانی در میان گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اطمینان داده بود که لندن در پی آزادی فوری کمال فروغی است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون درباره بازداشت و اتهام کمال فروغی اظهارنظری نکرده‌اند.

نازنین زاغری، دیگر شهروند ایرانی- بریتانیایی در ۱۵ فروردین امسال در فرودگاه امام تهران دستگیر شد و اخیراً در دادگاه انقلاب تهران به پنج سال زندان محکوم شده است.

خانواده وی روز ۱۹ شهریورماه با تأیید این خبر، اعلام کردند که اتهام خانم زاغری با وجود محکومیتش در دادگاه، هنوز نامعلوم است.

هما هودفر شهروند ایرانی- کانادایی و استاد دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا، رضا شاهینی شهروند ایرانی- آمریکایی، سیامک نمازی شهروند ایرانی- آمریکایی و مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت و باقر نمازی، پدر او و نماینده پیشین یونیسف در چند کشور آفریقایی از دیگر شهروندان دو تابعیتی هستند که طی ماه‌های گذشته در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.

علاوه بر این افراد، طی سال‌های گذشته، شماری از شهروندان ایرانی با تابعیت دوگانه آمریکایی، بریتانیایی و کانادایی نیز در ایران بازداشت و به «جاسوسی» یا «همکاری با دولت متخاصم» متهم شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که تابعیت دوگانه شهروندان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسند و با ایرانیانی که تابعیت کشور دیگری را نیز دارند، برابر قوانین ایران برخورد می‌شود.

آمریکا و بریتانیا، طی ماه‌های اخیر، بارها به شهروندان خود هشدار داده‌اند که سفر به ایران، می‌تواند خطر بازداشت آنان را به دنبال داشته باشد.

XS
SM
MD
LG