لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

کشف «بزرگ‌ترین» محموله قاچاق کالا پس از انقلاب


عکس، تزئینی است.
عکس، تزئینی است.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان، روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه، از کشف بزرگ‌ترین محموله قاچاق، پس از انقلاب اسلامی ایران، به ارزش یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان هرمزگان، روز سه‌شنبه، در جمع خبرنگاران گفت که ۲۳ مأمور دولتی در سازمان مرتبط و ۱۷ قاچاقچی کالا در این رابطه دستگیر شده‌اند.

عزیزالله ملکی، تاریخ کشف اولین محموله کالای قاچاق این باند، شامل ۱۱ کانتینر را اسفندماه گذشته اعلام کرد و از کشف ۲۰۰ کانتینر دیگر حاوی کالای قاچاق، از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گفته وی، متهم اصلی این پرونده، یکی از بازاریان تهران به نام «م. ف.» است که در پوشش واردات اسباب‌بازی و لوازم خانگی، سایر کالاها را با اسناد جعلی، تبانی، پرداخت رشوه و بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرمانده انتظامی هرمزگان، در این‌باره افزود: «پس از کشف محموله‌های این باند، افراد اصلی از شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز و تهران، برای همفکری جهت حل این مشکل به بندرعباس آمدند که پلیس از فرودگاه تا محل اختفا، آنان را تحت نظر داشت و پس از حضور همگی، در یک اقدام اطلاعاتی و عملیاتی، تمامی این افراد دستگیر شدند».

عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان هرمزگان، همچنین، از کشف میلیاردها تومان اموال منقول و غیرمنقول اعضای این شبکه خبر داد و گفت که از محل تجمع آنان، مقدار قابل توجهی اسناد و مدارک شرکت‌های صوری، پلمب تقلبی کشورهای مختلف، اسناد پرداخت رشوه و صورت‌حساب‌های گردش مالی نیز به دست آمده است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، ۱۶ خردادماه گذشته، قاچاق کالا را به «خنجری که بر پشت نظام اسلامی» است تشبیه کرد و خواستار برخورد دولت و مجلس با آن شد .

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز، اردیبهشت‌ماه گذشته، بخش عمده‌ای از قاچاق کالا در ایران را «سازمان‌یافته» توصیف کرده و ابراز امیدواری کرده بود که با همکاری همه دستگاه‌ها بتوان با آن مقابله کرد.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، بهمن ماه سال گذشته، در سخنانی گفته بود:‌ «وقتی می‌خواهید تولید کنید، یک دستگاه فاسدی که نمی‌خواهم نام ببرم که چگونه می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند. باید جلوی این فسادها را بگیریم.»

وی به نام این دستگاه و نحوه عملکرد آن در قاچاق کالا اشاره‌ای نکرده بود.

حبیب‌الله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم سالانه قاچاق کالا به ایران را ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار در سال، اعلام کرده که به گفته وی، این رقم دو برابر کل بودجه عمرانی ایران است.

XS
SM
MD
LG