لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

اشتری: بخش عمده‌ای از قاچاق کالا سازمان یافته است


حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد «بخش عمده‌ای» از قاچاق کالا به ایران و همچنین خروج آن از کشور «سازمان یافته» است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین اشتری روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت، گفت: «متاسفانه از نظر ما بخش عمده‌ای از قاچاق کالا به کشور و همچنین خروج آن از کشور سازمان یافته است و ما امیدواریم که با همکاری دیگر دستگاه‌های مسئول در این زمینه به نتایج خوبی برسیم».

به گفته آقای اشتری، یکی از مهم‌ترین موضوعات همایش فرماندهان نیروی انتظامی در روزهای یک شنبه و دوشنبه موضوع قاچاق کالا بوده است.

در همین حال علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، روز دوشنبه در جمع فرماندهان نیروی انتظامی با اشاره به قاچاق ۲۰ میلیارد دلاری کالا به ایران گفت که «این قاچاق به تولید ضربه می‌زند چرا که با وجود کالای قاچاق اساسا کارخانه‌ای راه اندازی نمی‌شود و تولیدی شکل نمی‌گیرد».

گفته‌های فرمانده نیروی انتظامی درباره «سازمان یافته» بودن قاچاق کالا به ایران در حالی است که پیش از این برخی از مقامات جمهوری اسلامی تلویحا سپاه پاسداران را به نقش داشتن در قاچاق کالا متهم کرده‌اند.

از جمله حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روزسه‌شنبه، ۲۰ بهمن ۹۴بدون ذکر نام گفته بود که «یک دستگاه فاسدی که... می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند».

طی سال‌های اخیر شماری از مقام‌های اجرایی ایران از قاچاق سازمان‌یافته در کشور انتقاد کرده و از اسکله‌ها و مبادی ورودی کالا خارج از کنترل دولت صحبت کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، در تیرماه سال ۱۳۹۰ گفته بود که شماری از نهادها و سازمان‌ها از طریق اسکله‌ها و مرزهای غیرقانونی کالا وارد می‌کنند و باید جلوی آنها گرفته شود.

تنها یک روز پس از انتقاد محمود احمدی‌نژاد از برخی از نهادها در مورد «واردات غیر قانونی» کالا از برخی از نقاط مرزی و اسکله‌های غیرمجاز، فرمانده سپاه پاسداران تأکید کرد که نهاد تحت فرماندهی‌اش «همچون سایر نهادهای نظامی، اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد اما هیچ گونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌شود.»

مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم، نیز در سال ۸۱، برای نخستین بار از وجود ۳۳ اسکله غیرمجاز در اختیار نهادهای نظامی و انتظامی خبر داده بود که در ادبیات اقتصادی و سیاسی ایران به «اسکله‌های نامرئی» معروف شدند.

حبیب‌الله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم سالانه قاچاق کالا به ایران را ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار در سال، اعلام کرده که به گفته این مقام مسئول، این رقم دو برابر کل بودجه عمرانی ایران است.

در همین حال قاسم خورشیدی از مدیران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز دوشنبه خبر داد که درسال ۹۲ قاچاق کالا به ۲۵ میلیارد دلار رسیده بود که این رقم درسال ۹۳ به کمتر از ۲۰ میلیارد دلار و در سال ۹۴ به کمتر از ۱۶ میلیارد دلار رسیده است.
این حجم قاچاق سالانه، رقمی در حدود نیمی از ارزش واردات رسمی ایران در سال ۹۴ بوده است.

براساس گزارش گمرک ایران، واردات کشور در سال ۹۴ با ۲۲ درصد کاهش نسبت به سال پیش از آن بیش از ۴۱ میلیارد دلار بوده است.

XS
SM
MD
LG