لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

جاوید رحمان: وضعیت حقوق بشر در ایران ناامیدکننده است


جاوید رحمان، از تیرماه سال ۹۷ سمت گزارشگری ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران را برعهده دارد
جاوید رحمان، از تیرماه سال ۹۷ سمت گزارشگری ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران را برعهده دارد

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری، مهم‌ترین نگرانی‌های خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را بیان کرد و گفت که این موارد را در گزارش جدید خود به کمیته سوم سازمان ملل با جزئیات کامل شرح داده است.

نقض حق حیات، اعدام کودک مجرمان، افزایش تعداد زندانیان سیاسی، تیعیض علیه زنان، «نقض» آزادی بیان و «تبعیض» علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران از مهم‌ترین مواردی بود که جاوید رحمان در کنفرانس خبری خود بیان کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران، از استفاده از مجازات اعدام به شدت انتقاد کرد و گفت این مجازات «حق حیات»، یکی از مهم‌ترین حقوق انسانی را نقض می‌کند.

جاوید رحمان در توضیحاتش افزود گرچه آمار اعدام‌ها در ایران کاهش یافته است اما در سال ۲۰۱۸ میلادی ایران با ۲۵۳ اعدام همچنان یکی از بالاترین تعداد اعدام‌ها را در جهان داشت.

وی همان طور که در گزارش‌های قبلی خود نیز تاکید کرده بود، ایران را یکی از معدود کشورهایی دانست که به اعدام کودک مجرمان ادامه می‌دهد، افرادی که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند و اعدام آنان کنوانسیون جهانی حقوق کودک (که ایران هم از امضاکنندگان آن است) را نقض می‌کند.

به گفته جاوید رحمان در سال گذشته میلادی ۷ کودک مجرم و در سال جاری هم دو کودک مجرم دیگر اعدام شده‌اند.

از دیگر مواردی که جاوید رحمان در کنفرانس خبری خود بر آن تاکید کرد، وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی بود، او مقام‌های ایران را به «تبعیض علیه اقلیت‌های قومی» همچون اقلیت کرد، بلوچ و عرب متهم کرد و علاوه بر این از «سرکوب و تبعیض» علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله بهاییان، انتقاد کرد.

بازداشت و «آزار و اذیت» مدافعان حقوق بشر، وکلا، روزنامه‌نگاران، معلمان، کارگران، فعالان محیط زیست و فعالان مدنی از دیگر مواردی بود که جاوید رحمان به آنها اشاره کرد و با نام‌بردن از نسرین ستوده، وکیل زندانی صدور حکم زندان و شلاق برای او را «غیرقابل قبول» خواند.

«آزار و اذیت و شکنجه» در زمان بازداشت، «عدم دسترسی» متهمان به وکیل مدافع و «عدم برخورداری» آنان از روند دادرسی عادلانه از دیگر مواردی بود که جاوید رحمان نسبت به آنها ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین از افزایش بازداشت زنان معترض به حجاب اجباری و مدافعان حقوق زنان در دو سال اخیر خبر داد و مقام‌های ایران را به «تبعیض علیه زنان» متهم کرد.

جاوید رحمان تاکید کرد که «نقض» حق آزادی بیان و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز همچنان درایران ادامه دارد.

جاوید رحمان در ادامه، حضور زنان ایرانی در ورزشگاه و اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی ابراز را «گام‌هایی مثبت» از سوی جمهوری اسلامی دانست اما با این حال تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان «ناامیدکننده» است.

جاوید رحمان از مخالفت چند باره مقام‌های جمهوری اسلامی با سفر او به ایران خبر داد اما تاکید کرد که گزارش خود را بر مبنای سفر به کشورهای مختلف و دیدارهایش با ایرانیان قربانی نقض حقوق بشر و شنیدن تجربه آنان و نیز انجام مصاحبه با کارشناسان مستقل و مدافعان حقوق بشر تهیه کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر همواره گزارش‌های گزارشگران ویژه و نیز قطعنامه‌های سازمان ملل در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران را «مغرضانه، بی‌اعتبار و با اهداف سیاسی» توصیف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG