لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

نگرانی ده‌ها فعال رسانه‌ای در مورد وضعیت سحرخیز و مازندرانی


ده‌ها فعال رسانه‌ای در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی، دو روزنامه‌نگار زندانی، خواستار رسیدگی به وضعیت آنها شدند.

در این نامه که وب‌سایت کلمه آن را روز شنبه، ۱۷ مهرماه، منتشر کرد آمده است که «این دو روزنامه‌نگار به دلایل نامشخص و مبهم از حق قانونی خود محروم شده‌اند و به دلیل نادیده‌ گرفته شدن قانون و رسیدن به حق‌شان اعتصاب غذا کرده و جان خود را به خطر انداخته‌اند».

این ۱۳۲ فعال رسانه‌ای با بیان این که عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی از حدود یک سال پیش در زندان به سر می‌برند، در نامه خود نوشته‌اند که طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، این دو روزنامه‌نگار می‌توانند از حق آزادی مشروط استفاده کنند، اما به آنان پیغام داده شده که باید تا زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ در زندان بمانند.

در این نامه از صادق لاریجانی خواسته شده است که با توجه به ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، دستور دهد بر اساس بخشنامه قوه قضاییه، درخواست آزادی مشروط این دو روزنامه‌نگار «با قید فوریت» مورد بررسی قرار گیرد.

صبا آذرپیک،‌ کیوان صمیمی، ماشاالله شمس‌الواعظین، مصطفی تاج‌زاده، علی ملیحی و مجید دری که خود نیز مدتی زندانی بوده‌اند، از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، از روز یک‌شنبه، ۱۱ مهرماه، در اعتراض به «برآورده‌ نشدن خواسته‌هایش» دست به اعتصاب غذا و دارو زده است.

وی که از آبان‌ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد، به گفته خانواده‌اش، به دلیل بیماری‌های متعدد از جمله ناراحتی قلبی تحمل شرایط زندان را ندارد و باید خارج از زندان به درمان بپردازد.

آقای سحرخیز، پیش از اعتصاب غذای خود، در نامه‌ای به دادستان تهران اعلام کرده بود که به دلیل گذراندن بیش از نیمی از دوران محکومیتش باید مشمول آزادی مشروط شود، اما «مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی و امنیتی» با آزادی او مخالفت کرده‌اند.

او افزوده بود که با این شرایط راهی جز دست زدن به اعتصاب غذا و دارو برایش باقی نمانده است.

این روزنامه‌نگار زندانی در نامه خود با اشاره به گزارش پزشکی قانونی درباره وضعیت نامناسب جسمی و «تشدید و افزایش بیماری‌های مزمن در دوران بازداشت در بند ٢ الف سپاه» خواستار آزادی یا «اعطای مرخصی استعلاجی بلندمدت» تا به نتیجه رسیدن «پروسه صدور رأی عدم تحمل کیفر» شده است.

عیسی سحرخیز به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب تهران به ده سال زندان محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۲۱ ماه زندان کاهش یافت.

احسان مازندرانی دیگر روزنامه‌نگار زندانی نیز که همزمان با عیسی سحرخیز و دو روزنامه‌نگار دیگر به نام‌‌های سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز آبان‌ماه سال گذشته بازداشت شد، از روز اول مهر دست به اعتصاب غذا زده است.

این روزنامه‌نگار زندانی، چندی پیش در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دادستان کل کشور خواستار «تشکیل کمیته حقیقت‌یاب» درباره علت بازداشت او و دیگر روزنامه‌نگاران در آبان سال گذشته شده بود.

احسان مازندرانی نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاه انقلاب تهران به هفت سال زندان محکوم شده بود، اما این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال کاهش یافت.

بازداشت و محکومیت فعالان رسانه‌ای در ایران، طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق بشر بوده است.

از جمله بان گی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، که در گزارش اخیر خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی را به نقض حق آزادی بیان و سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها متهم کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ۳۱ شهریورماه همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر از «فشار بر رسانه‌ها» و بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران انتقاد کرد.

به گفته این نهاد مدافع آزادی بیان، ایران با دست‌کم ۳۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

با این حال برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله حسن روحانی و محمدجواد ظریف رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران طی سال‌های گذشته تأکید کرده‌اند که در ایران هیچ روزنامه‌نگاری به دلیل فعالیت روزنامه‌نگاری خود بازداشت و زندانی نشده است.

XS
SM
MD
LG