لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

نامه مادر نرگس محمدی به حسن روحانی: به وضعیت دخترم رسیدگی کنید


عذرا بازرگان،‌ مادر نرگس محمدی فعال حقوق بشر زندانی، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، از او خواستار رسیدگی به وضعیت فرزند زندانی‌اش شد.

این نامه را وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر، روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه منتشر کرده است.

مادر نرگس محمدی، در نامه خود به حسن روحانی نوشته است که به عنوان یک شهروند ایرانی و یک مادر، از رئیس جمهوری که پاسدار قانون است، توقع دارد که به این مسئله رسیدگی کند تا مبادا جان فرزندش بر اثر اعتصاب غذا در معرض خطر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه، نرگس محمدی، به دلیل محرومیت از شنیدن صدای کودکانش از ۱۵ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده، از حسن روحانی خواسته است که پیگیر برآورده شدن درخواست فرزندش شود تا او به اعتصاب غذایش پایان دهد.

مادر نرگس محمدی، با بیان اینکه فرزندش یک فعال مدنی است که برای بهبود وضعیت حقوق بشر فعالیت می‌کند، محرومیت او از تماس تلفنی با فرزندانش را رفتاری «ناجوانمردانه» توصیف کرده است.

نرگس محمدی سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که از اردیبهشت ماه سال گذشته در زندان به سرمی‌برد، از روز دوشنبه هفتم تیرماه دست به اعتصاب غذا زده است.

وی دلیل اعتصاب غذای خود را ممانعت مقام‌های قضایی از تماس تلفنی با فرزندان خردسالش عنوان کرده و تأکید کرده است که «خواسته‌ای جز امکان تماس تلفنی با فرزندانش ندارد».

کیانا و علی، فرزندان خردسال نرگس محمدی و تقی رحمانی، فعال سیاسی ملی مذهبی، تیرماه پارسال، نزد پدر خود در فرانسه رفتند. آقای رحمانی که خود در جمهوری اسلامی سال‌ها زندانی سیاسی بوده، به دنبال رخدادهای سال ۱۳۸۸ و صدور احکام زندان برای فعالان سیاسی منتقد حکومت ایران، به اروپا پناه برد.

ادامه اعتصاب غذای نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران، با واکنش‌هایی جهانی روبه‌رو شده است.

روز دوشنبه، در پانزدهمین روز از اعتصاب غذای نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، کاربران اینترنتی در داخل و خارج از ایران، با ارسال ده‌ها هزار توییت، خواستار آزادی و رسیدگی به خواسته‌های او شدند.

این «توفان توییتری» پس از سه ساعت به یکی از ۱۰ ترند‌ جهانی در توییتر تبدیل شد.

توفان توییتری، به مجموعه توییت‌هایی گفته می‌شود که با یک پیام خاص، توسط هزاران کاربر، در یک بازه زمانی مشخص ارسال می‌شود. برای ترند شدن یک هشتگ، باید در مدت زمانی کوتاهی ده‌ها هزار توییت منتشر شود.

طی روزهای گذشته، برخی نهادهای مدافع حقوق بشر نیز، از جمله عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شدند.

خانم محمدی که پیشتر به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و فعالیت در کانون مدافعان حقوق بشر به شش سال زندان محکوم شده بود، اخیراً در پرونده‌ای دیگر به اتهام‌هایی مشابه، به ده سال دیگر زندان محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG