لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

انتشار عکس مریم رجوی در ویژه‌نامه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف جنجال‌ساز شد


عکس منتشر شده از مریم رجوی در ویژه‌نامه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با دایره مشخص شده است.
عکس منتشر شده از مریم رجوی در ویژه‌نامه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با دایره مشخص شده است.

انتشار عکس مریم رجوی از رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران در ویژه‌نامه هفتمین جشن سالیانه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، جنجال برانگیز شد و علاوه بر تعطیلی انجمن فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشت.

مریم رجوی، در دهه ۵۰ خورشیدی دانشجوی رشته مهندسی متالوژی دانشگاه صنعتی شریف بود و عکس او با نام «مریم قجر عضدانلو» ساکن فرانسه، به عنوان یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، در ویژه‌نامه فارغ‌التحصیلان این دانشگاه منتشر شده است که این اقدام، تعطیلی انجمن فارغ‌التحصیلان این دانشگاه و جمع‌آوری همه نشریات را به دنبال داشت.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران، ۳۳ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه ۱۴ مهرماه در تذکری کتبی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از او خواستار توضیح درباره علت چاپ عکس مریم رجوی در ویژه‌نامه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف شدند.

بر اساس این گزارش، داوود محمدی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز از پیگیری موضوع در این کمیسیون خبر داده است.

وی، انتشار عکس مریم رجوی در ویژه‌نامه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف را کاری «نادرست و ناشایست» توصیف کرد و از برخورد لازم با افرادی که به صورت عمدی یا سهوی این اقدام را انجام داده‌اند، خبر داد.

محمود فتوحی فیروزآبادی، رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز روز چهارشنبه ۱۴ مهرماه انتشار عکس مریم رجوی در ویژه‌نامه فارغ‌التحصیلان این دانشگاه را محکوم کرد و از پیگیری موضوع خبر داد.

وی با بیان اینکه دفتر انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، در پی این اقدام تعطیل شده است، در این‌باره به خبرگزاری فارس گفت: «ما به محض اینکه از پخش تعدادی از این نشریه در میان دانشجویان مطلع شدیم، دستور دادیم جلوی پخش این نشریه گرفته شده و نشریات پخش‌شده نیز جمع‌آوری شود».

رییس دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد که این مسئله برای مسئولان دانشگاه «غیرقابل قبول» است و انجمن فارغ‌التحصیلان این دانشگاه باید پاسخگوی کار خود باشند.

محمود فتوحی فیروزآبادی افزود که این انجمن زیر نظر دانشگاه نیست اما دفترشان که در دانشگاه بود، تعطیل شده است.

حبیب محمدنژاد نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در دانشگاه صنعتی شریف نیز با بیان اینکه انجمن فارغ‌التحصیلان جزء دانشگاه محسوب نمی‌شود، تأکید کرد که اگر انتشار عکس مریم رجوی عمدی صورت گرفته باشد با عوامل آن برخورد خواهد شد.

از سوی دیگر سجاد ریحانی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی ایران، انتشار عکس مریم رجوی در ویژه‌نامه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف را «حرکتی شنیع» توصیف کرد که به گفته وی «نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد».

وی ضمن انتقاد از «عدم نظارت» دولت بر انجمن‌های فارغ‌التحصیلان، برخی از فعالیت‌های این انجمن‌ها از جمله برگزاری «اردوهای مختلط» را نیز اقداماتی «ضد ارزشی» دانست.

ایران، سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می‌داند. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پیشتر این گروه را تروریستی می‌دانستند، اما اتحادیه اروپا و سپس وزارت خارجه آمریکا این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کردند.

XS
SM
MD
LG