لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

سازمان بین‌المللی منع گسترش تسلیحات شیمیایی اسد و داعش را به «استفاده از سلاح شیمیایی» متهم کرد


سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی روز جمعه، ۲۱ آبان، در «اقدامی بی‌سابقه»، با انتشار بیانیه‌ای دولت سوریه و گروه «حکومت اسلامی» را به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی محکوم کرد.

شورای اجرایی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، دولت بشار اسد و گروه «حکومت اسلامی» را به استفاده از مواد سمی ممنوع در جریان جنگ داخلی در سوریه متهم کرده و این اقدام را «نقض قوانین بین‌المللی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بیانیه که پیش‌نویس آن توسط آمریکا تهیه شده بود، مورد حمایت بیشتر اعضای این شورا از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا قرار گرفته است.

ایران و روسیه که از متحدان اصلی بشار اسد به شمار می‌روند، با این بیانیه مخالفت کرده‌اند. چین و سودان نیز از مخالفان این بیانیه بودند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه در این باره گفت: «حمایت از این بیانیه نشان‌دهنده عزم روشن جامعه بین‌الملل علیه کسانی است که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند.»

در بیانیه سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی آمده است تحقیقات ۱۳ ماهه این سازمان نشان می‌دهد که نیروهای دولتی سوریه در جریان حملات هوایی خود با هلی‌کوپترهای ارتش، از گاز کلر و بمب‌های بشکه‌ای علیه شهروندان سوری استفاده کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای دولتی سوریه دست‌کم در سه حمله خود در ماه‌های مارس و آوریل سال گذشته (بهار سال ۱۳۹۴) از مواد سمی علیه شهروندان این کشور در استان ادلب استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گزارش‌ها برای بررسی بیشتر به شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد شد.

سوریه در سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان اتهام‌های گسترده در مورد استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی، به کنوانسیون بین‌المللی بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی پیوست.

در پی این اقدام سوریه و پیرو توافقی میان آمریکا و روسیه، دمشق محل زرادخانه‌های خود را به بازرسان بین‌المللی گزارش داد تا جنگ‌افزارهای شیمیایی را خارج و نابود کنند.

دولت سوریه و گروه «حکومت اسلامی» پیشتر نیز به استفاده از سلاح شیمیایی متهم شده بودند.

دولت بشار اسد و مخالفان او، بارها اتهام استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده‌ و یکدیگر را به استفاده از این نوع تسلیحات متهم کرده‌اند.

بان گی‌ مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز ۱۸ آبان‌ماه همزمان با ارسال گزارش ماهانه «سازمان بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزار شیمیایی» به شورای امنیت، در مورد عادی‌ شدن استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه عمیقاً ابراز نگرانی کرده بود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد کسانی که مسئول استفاده از این نوع جنگ‌افزار هستند، باید در برابر اقدام‌های خود پاسخگو باشند.

بیانیه سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درباره استفاده طرفین درگیر در سوریه از مواد سمی ممنوع در حالی منتشر می‌شود که درگیری‌ها در منطقه حلب طی روزهای اخیر شدت یافته است.

به گفته یان اِگِلند رئیس گروه کاری امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، در حال حاضر حدود نیم میلیون نفر از شهروندان ساکن شرق حلب، در محاصره شورشیان قرار دارند و نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

از حدود چهار ماه پیش، کامیون‌های حاوی کمک‌های غذایی و دارویی، پس از قطع مسیرهای تردد توسط نیروهای دولتی سوریه، نتوانسته‌اند به شرق حلب امدادرسانی کنند.

جنگ داخلی در سوریه که از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی (پنج سال و نیم پیش) آغاز شده، تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت این کشور را آواره کرده است.

XS
SM
MD
LG