لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

تایید مشروط ۲۳۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد از سوی وزارت علوم


علیا کبر ولایتی در روزهای نخست اردیبهشت امسال علی محمد نوریان را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرد.
علیا کبر ولایتی در روزهای نخست اردیبهشت امسال علی محمد نوریان را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید این وزارت‌خانه با تعیین سه شرط ۲۳۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد را تایید کرده است.

به گفته مجتبی شریعتی نیاسر، در جلسه روز یک‌شنبه ۱۱ تیر کمیسیون آموزش مجلس با دانشگاه آزاد حدود ۲۳۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد از ۲۹۰۰ کد رشته محل مناقشه از سوی وزارت علوم تأیید شد. با این همه آقای شریعتی اشاره کرد که «این موارد باید به تصویب شورای گسترش آموزش عالی نیز برسد».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

بنابر این گزارش، «کد رشته محل‌های مقطع کارشناسی‌ ارشدی که پیش از این فارغ التحصیل داشته است، استمرار خواهد یافت». همین‌طور به صدور مجوز تایید کد رشته محل‌هایی که مجوز تحصیل در مقطع دکتری دارند و همچنین به کد رشته محل‌هایی که حداقل سه استادیار داشته باشند کمک خواهد شد تا فعالیت خود را ادامه دهند.

پیش از این، مدیرکل منابع انسانی و رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی از «حذف» ۲۸۰۰ رشته این دانشگاه از سوی وزارت علوم خبر داده و آن را اقدامی «غیرکارشناسی و چالش برانگیز» خوانده بود.

سعید علیزاده حذف این رشته‌ها را «مغایر با سیاست‌های علمی فناوری ابلاغی» رهبر جمهوری اسلامی و «قانون مجلس» دانسته و گفته بود این تصمیم باعث شده «در ۲۵۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی از یک تا ۱۴۲ رشته محل در کارشناسی ارشد حذف» شود.

با این همه به گفته مسئولین وزارت علوم، سال گذشته به حدود ۴۶۰۰ دوره تحصیلی که در بیش از ۴۰۰ واحد آموزشی دانشگاه آزاد ارائه می شوند (هر دوره آموزشی در یک واحد جغرافیایی دانشگاه آزاد دارای یک کدرشته است) مجوزی یک‌ساله داده شده بود تا این مراکز خود را با استانداردهای وزارت علوم سازگار کنند.

شماری از این مراکز موفق به دست یافتن به شرایط لازم برای ادامه فعالیت شدند و حدود ۲۹۰۰ دوره(یک سوم کل دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد با ظرفیت حدود ۸۰۰ هزار دانشجو) هم به دلیل نداشتن معیارهای لازم از ادامه فعالیت بازماندند. در مقابل مسئولین دانشگاه آزاد هم ادعا می کنند که به استانداردهای وزارت علوم توجه کرده اند و پیشرفت مطلوبی در این دوره ها به ویژه در ترکیب هیات‌های علمی بوجود آمده است.

اعتراض به «حذف فله‌ای»

با بالا گرفتن مناقشه میان مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد، روز نهم تیر، علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی٬ وزارت علوم را به «حذف فله‌ای» برخی از رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد متهم کرد و افزود که این دانشگاه بدون توجه به بیانیه وزارت علوم٬ به کار خود ادامه می‌دهد.

علی‌اکبر ولایتی که در تلویزیون دولتی ایران سخن می گفت، افزود که «دانشگاه آزاد انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مطابق قانون انجام می‌دهد و کاری به بیانیه وزارت علوم ندارد».

وی کد رشته‌های محل‌های دانشگاه آزاد را «مطابق قانون» دانسته و افزود که تکذیبیه وزارت علوم در این زمینه٬ «اعمال سلیقه در برابر قانون است».

دانشگاه آزاد اسلامی پس از حضور علی‌اکبر ولایتی در راس هیئت امنای این دانشگاه شاهد تغییر و تحولات جنجال برانگیزی بوده است.

وی در روزهای نخست اردیبهشت امسال حمید میرزاده را از ریاست دانشگاه آزاد برکنار و علی محمد نوریان را به عنوان سرپرست این دانشگاه معرفی کرد.

برکناری آقای میرزاده با واکنش‌هایی همراه شد از جمله حسن خمینی، نوه آیت‌الله روح‌الله خمینی و از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با نوشتن نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از او خواست تا به موضوع برکناری رئیس دانشگاه آزاد و تغییرات این دانشگاه ورود کند.

حمید میرزاده مدعی شده که برکناری او بدون رعایت تشریفات قانونی و رای‌گیری در جلسه هیئت امنا با حضور تمامی اعضا صورت گرفته‌ است. اما این موضوع از سوی مدیریت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی رد شده است.

XS
SM
MD
LG