لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

سازمان ملل: بیش از ۶۵ میلیون نفر در جهان آواره شده‌اند


آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد: حدود ۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مردم سراسر جهان آواره و بی‌خانمان شده‌اند و با افزایش درگیری‌ها در سودان، امکان افزایش این تعداد وجود دارد.

بنا بر گزارش این سازمان، تعداد کل آوارگان در سراسر جهان شامل پناهندگان، پناهجویان و مردم بی‌خانمان در داخل کشورها، در پایان سال ۲۰۱۶ نسبت به این آمار در سال ۲۰۱۵ افزایش ۳۰۰ هزار نفری داشته است، افزایشی که بنا بر این گزارش نسبت به سال ۲۰۱۴ ناچیز محسوب می‌شود.

تعداد آوارگان در پایان سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل از آن پنج میلیون نفر افزایش یافته بود.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی در امور پناهندگان سازمان ملل متحد گفته است: افزایش کم تعداد آوارگان نسبت به سال ۲۰۱۵، تصویری نسبتا پایدار از یک وضعیت بسیار ناپایدار ارائه می‌دهد.

جنگ داخلی سوریه که شش سال است ادامه دارد، تا پایان سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۲ میلیون آواره بر جای گذاشته که معادل دو سوم جمعیت این کشور است.

پیش از این یونیسف، صندوق حمايت از کودکان سازمان ملل متحد، اعلام کرده بود نبرد برای تصرف شهر رقه پایگاه اصلی گروه «خلافت اسلامی» در سوریه جان بیش از ۴۰ هزار کودک را به خطر انداخته است.

یونیسف در بیانیه‌ای گفته که خشونت‌ها به آوارگی گسترده مردم در درون و اطراف این شهر منجر شده و اکنون حدود ۸۰ هزار کودک آواره در اردوگاه‌ها و یا سرپناه‌های موقت زندگی می‌کنند.

در افغانستان نیز دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل گزارش داده که از زمستان گذشته تاکنون بیش از ۱۰۳ هزار افغان به دلیل جنگ از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

این تعداد نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود ۳۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس آمار سازمان ملل در سال گذشته میلادی، بیش از ۶۶۰ هزار نفر از شهروندان افغانستان از خانه‌ و محل زندگی خود آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG