لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

هشدار یونیسف در مورد افزایش شمار مبتلایان به وبا در یمن


مداوای شماری از موارد مشکوک به ابتلا به وبا در یک درمانگاه صحرایی در یمن
مداوای شماری از موارد مشکوک به ابتلا به وبا در یک درمانگاه صحرایی در یمن

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، با هشدار در مورد گسترش سریع بیماری وبا در یمن، اعلام کرد که روزانه به طور تخمینی بین سه تا پنج هزار نفر در این کشور به بیماری وبا مبتلا می‌شوند.

خیرت کپلاره، مدیر بخش خاورمیانه سازمان یونیسف، روز شنبه در یک کنفرانس خبری یادآور شد که در ماه گذشته ۷۰ هزار مورد از ابتلا به وبا در یمن گزارش شده، و افزود که این بیماری ۱۹ استان از ۲۲ استان یمن را تحت تأثیر قرار داده است.

این مقام یونیسف تأکید کرد که اگر کمک‌های لازم صورت نگیرد، شمار مبتلایان به وبا در یمن می‌تواند در دو هفته دو برابر شود و در نزدیک به یک ماه به ۳۰۰ هزار مورد برسد.

او همچنین هشدار داد این بیماری ممکن است فراتر از مرزهای این کشور شیوع یابد، باید محل نگرانی همه کشورهای در جوار یمن باشد.

این هشدار در حالی است که دو هفته پیش سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود که در نزدیک به یک ماه نزدیک به ۳۰ هزار تن به وبا مبتلا شده‌اند که ۳۱۵ تن بر اثر این بیماری جان داده‌اند.

در آن زمان برآورد سازمان جهانی بهداشت با تکیه بر سرعت شیوع این بیماری حاکی از آن بود که شمار مبتلایان به وبا، ظرف شش ماه به ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

بر اساس تخمین سازمان ملل متحد حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مردم یمن در مناطقی زندگی می‌کنند که خطر شیوع وبا در آن‌ها زیاد است.

بیماری وبا که یک نوع عفونت واگیردار است بر اثر آلودگی غذا یا آب به باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود.

عدم دسترسی به غذا و آب پاکیزه، و همچنین کمبود دارو طی سه سال جنگ، یمن را در معرض شیوع گسترده این بیماری قرار دارند، و برآورد سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد دو سوم شهروندان یمنی به آب سالم دسترسی ندارند.

جنگ داخلی که در طول سه سال به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار تن و آواره شدن نزدیک به سه میلیون نفر از جمعیت یمن شده، ویرانی بخش‌های اقتصادی و درمانی یمن را در پی داشته، و آن طور که مدیر بخش خاورمیانه یونیسف می‌گوید، مبتلایان به وبا در یمن توانایی مالی سفر به مناطقی را که درمانگاه‌های رایگان فعالیت می‌کنند، ندارند.

XS
SM
MD
LG