لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

رئیس‌جمهوری پیشین شیلی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌شود


میچل باچِله
میچل باچِله

دبیر کل سازمان ملل، میچل باچِله، رئیس‌جمهوری پیشین شیلی، را به‌عنوان کمیسر عالی حقوق بشر این نهاد معرفی کرد. خانم باچله هدایت ساز و کاری را برعهده می‌گیرد که بر نقض و رعایت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران نظارت دارد.

رئیس‌جمهوری پیشین شیلی ۶۷ سال دارد و جای زید رعد حسین، دیپلمات اردنی را می‌گیرد که از سال ۲۰۱۴ در این مقام است.

به گزارش اسوشیتدپرس، یادداشت آنتونیو گوترش مبنی بر معرفی میچل باچله برای کمیسر عالی حقوق بشر به ۱۹۳ عضو ملل متحد فرستاده شده و جلسه رای‌گیری نیز قرار است روز جمعه برگزار شود؛ هرچند انتخاب خانم باچله قطعی‌ است.

میچل باچله دو بار رئیس‌جمهوری شیلی بود. او که نامزد احزاب چپ‌گرا بود، در آذر ماه ۱۳۹۲ برای دومین بار و با اختلاف چشم‌گیری از سد رقیب انتخاباتی‌اش گذشت و پس از ژنرال آگوستو پینوشه، اولین رئیس‌جمهوری شیلی بود که بیش از یک بار به این مقام می‌رسید.

باچله پزشک و متخصص بیماری‌های کودکان است. او دختر یکی از ژنرال‌های نیروی هوایی شیلی‌ست که پس از کودتا علیه سالوادور آلنده، زندانی شد. ژنرال آلبرتو باچله، از سوی دستگاه حکومتی پینوشه به «خیانت» متهم شد و ماه‌ها پس از شکنجه در نهایت در پی ایست قلبی درگذشت.

میچل باچله و مادرش نیز در زندانی مخفی برای مدت دو هفته تحت شکنجه قرار داشتند تا در نهایت زادگاه خود را ترک کردند.

میچل باچله در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ رئیس آژانس زنان ملل متحد بود. او مادری تنها و صاحب سه فرزند است و نخستین زنی‌ست که در زادگاهش به مقام ریاست‌جمهوری رسیده‌است.

فعالیت زید رعد حسین به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد در پایان ماه میلادی اوت به سر می‌رسد.

سازمان ملل، ساز و کارها و نهادهای مختلفی برای نظارت و فعالیت‌ در زمینه حقوق بشر به‌طور کلی، و حقوق کودکان، کارگران، پیشرفت و توسعه در جهان به‌طور مشخص دارد؛ شورای حقوق بشر و کمیساریای عالی نهادهایی هستند که مستقیما بر وضعیت حقوق بشر در جهان نظارت می‌کنند.

کمیساریای عالی حقوق بشر، فعالیت‌های حقوق بشری در سازمان ملل را هماهنگ کرده و بر فعالیت‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نظارت می‌کند. شورای حقوق بشر ملل متحد، گزارشگر ویژه این سازمان در امور حقوق بشر ایران را نیز انتخاب می‌کند. بنا بر گزارش‌ها این شورا جاوید رحمان، کنگشر پاکستانی-بریتانیایی، را به‌عنوان گزارشگر جدید امور ایران معرفی کرده‌است.

با استفاده از اسوشیتدپرس، سازمان ملل و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG