لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

«معرفی گزارشگر جدید» سازمان ملل در امور حقوق ‌بشر ایران


یک فعال حقوق بشر ایرانی خبر داد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد جاوید رحمان، فعال حقوق بشر پاکستانی-بریتانیایی، را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران معرفی کرده است.

حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشر خبر داد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز ۱۴ خرداد، جاوید رحمان را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران معرفی کرد.

به گفته آقای نایب هاشم، روز ۱۵ تیر و در روز آخر سی و هشتمین اجلاس خود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل این انتخاب قطعی خواهد شد.

این فعال حقوق بشر در مصاحبه با وب‌سایت رادیو فردا نیز گفت که شورای حقوق بشر به احتمال ۹۹ درصد جاوید رحمان را به این سمت انتخاب خواهد کرد، مگر اینکه مجموعه‌ای از کشورها با او مخالف باشند.

به گفته آقای نایب هاشم، گروه مشورتی از میان ۱۴ کاندیدا شش نفر را برای مصاحبه دعوت کرد و سپس از میان آنها سه نفر معرفی شدند که در نهایت آقای رحمان انتخاب شد.

جاوید رحمان استاد حقوق دانشگاه برونول لندن و فعال حقوق بشر پاکستانی-بریتانیایی است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روزجمعه، سوم فروردین، ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق ‌بشر ایران را تمدید کرده بود.

این رای گیری در پی درگذشت عاصمه جهانگیر گزارشگر پیشین برگزار شد. عاصمه جهانگیر، صبح روز یکشنبه ،۲۲ بهمن ۹۶ ،در سن ۶۶ سالگی درگذشت.

او از آبان ماه سال ۹۵ با پایان مأموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران فعالیت می‌کرد و در چند گزارش نیز از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده بود.

عاصمه جهانگیر شهریورماه ۹۶ در نخستین گزارش خود تصریح کرد که بهبود خاصی در کارنامه حقوق بشر ایران حاصل نشده‌ است و محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی در کشور همچنان ادامه دارد.

این گزارش در‌‌ همان زمان انکار و واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت اما خانم جهانگیر در مصاحبه‌ با رادیوفردا عنوان کرد که تهران نتوانسته به گزارش او هیچ ایراد مستندی وارد کند.

از سال ۲۰۱۱ میلادی که سازمان ملل برای نخستین بار احمد شهید را به عنوان گزارشگر در امور حقوق بشر ایران تعیین کرد تاکنون تهران هرگز به یک گزارشگر حقوق بشری اجازه دیدار از کشور را نداده است.

مقامات دولت و قوه قضائیه ایران چندین بار اعلام کرده اند که جمهوری اسلامی مخالف تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای کشورها است و حکومت ایران با گزارشگران موضوعی همکاری می کند.

XS
SM
MD
LG