لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

کمیته امنیت بغداد برخورد کاتیوشا به منطقه سبز این شهر را «تکذیب کرد»


تصویری هوایی از منطقه موسوم به منطقه سبز بغداد؛ منطقه سبز بغداد در مرکز شهر قرار دارد و مراکز دولتی و سفارتخانه‌ها را در بر می‌گیرد.
تصویری هوایی از منطقه موسوم به منطقه سبز بغداد؛ منطقه سبز بغداد در مرکز شهر قرار دارد و مراکز دولتی و سفارتخانه‌ها را در بر می‌گیرد.

خبرگزاری السومریه، به‌نقل از یک مقام ارشد کمیته امنیت شورای بغداد، گزارش‌ها در مورد اصابت کاتیوشا به منطقه الجادریه، در منطقه سبز آن شهر، را تکذیب کرده‌است.

پیش‌تر همین خبرگزاری به نقل از «منابع امنیتی عراق» گزارش داده بود که یک گلوله کاتیوشا به ساختمانی در منطقه الجادریه بغداد اصابت کرده، اما به کسی آسیبی نرسیده است.

شبکه تلویزیونی العالم نیز که متعلق به ایران است گزارش السومریه را بازتاب داده بود و اضافه کرده بود که الجادریه در نزدیکی منطقه سبز قرار دارد که در آن سفارت‌های خارجی از جمله سفارت آمریکا واقع شده است.

ساعاتی بعد محمد الربیعی، معاون رئیس کمیته امنیت بغداد، به السومریه گفت «ما گزارش‌های منتشرشده به نقل از منابع امنیتی در مورد برخورد گلوله کاتیوشا به یک خانه مسکونی در منطقه الجادریه در مرکز پایتخت را تکذیب می‌کنیم».

آقای ربیعی افزوده است که «شرایط امنیتی در بغداد خیلی خوب است، و هیچ راکتی به خانه مسکونی برخورد نکرده‌است».

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، نیز تکذیبیه را به نقل از معاون رئیس کمیته امنیت بغداد بازتاب داده و می‌گوید دولت عراق در مورد «انتشار اخبار نادرست امنیتی» هشدار داده‌است.

این خبرها در حالی منتشر شده که تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران در منطقه شدت گرفته‌است.

کمتر از یک ماه قبل یک موشک کاتیوشا به منطقه سبز عراق شلیک شد که در نزدیکی سفارت آمریکا فرود آمد و واکنش شدید مقام‌های آمریکا را به دنبال داشت. از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، هشدار داده بود که در صورت تهدید دوباره آمریکا «پایان رسمی ایران» رقم خواهد خورد.

عراق یکی از محورهای تنش‌ها بین واشینگتن و تهران است و بنا بر گزارش‌ها، مقام‌های آمریکایی به بغداد در مورد «تهدیدها» یا «تحرکات» شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هشدار داده‌اند.

شماری از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران حمله ماه قبل به منطقه سبز بغداد را محکوم کرده بودند و برخی دیگر گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و نیز شهروندان عراقی نیز خواستار آن شده بودند که کشورشان از تنش‌های ایران و آمریکا بیرون بماند.

گزارش‌ تازه و تکذیب آن دو روز پس از وقوع انفجارها در نفتکش‌هایی در دریای عمان منتشر شده‌است؛ موضوعی که خود بار دیگر بر تنش‌ها افزوده‌است.

پنج‌شنبه گذشته در حالی‌که نخست وزیر ژاپن در ایران به سر می‌برد و در حال انجام دیدارهای رسمی از جمله با رهبر جمهوری اسلامی بود، دو نفتکش در خلیج فارس هدف حمله قرار گرفتند که مالک یکی از آن‌ها ژاپنی‌ست. آمریکا می‌گوید ایران به این نفتکش‌ها حمله کرده و در همین زمینه ویدئویی نیز منتشر کرده‌است. مقام‌های تهران اما این اتهام را رد کرده و رخدادها را «توطئه‌های فتنه‌انگیزانه» توصیف کرده‌اند.

السومریه، ایرنا، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG