لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

آزادی بریتانیایی‌های زندانی، «موضوع گفت‌وگوی» مقامات بریتانیا با باقری کنی


ریچارد رتکلیف خواستار پایان «گروگان‌گیری» همسرش در ایران است
ریچارد رتکلیف خواستار پایان «گروگان‌گیری» همسرش در ایران است

در نوزدهمین روز از اعتصاب غذای همسر نازنین زاغری، رسانه‌ها در بریتانیا خبر دادند که مقامات این کشور قرار است در دیدار با علی باقری کنی در لندن خواستار آزادی بریتانیایی‌های زندانی در ایران شوند.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، در سومین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی بامداد پنج‌شنبه، ۲۰ آبان، وارد لندن شد.

آقای باقری در حالی قرار است با همتای خود و دیگر مقام‌های بریتانیایی دیدار کند که ریچارد رتکلیف نوزدهمین روز از اعتصاب غذا برای آزادی همسرش نازنین زاغری را در مقابل ساختمان وزارت خارجه بریتانیا می‌گذراند.

آقای رتکلیف بارها از دولت بریتانیا خواسته است بدهی قدیمی ۴۰۰ میلیون پوندی خود به ایران را پرداخت کند تا جمهوری اسلامی به «گروگان‌گیری» همسرش پایان دهد.

او پیشتر در مصاحبه با رادیوفردا دلیل اعتصاب غذای طولانی‌مدت خود در پیاده‌رو مقابل ساختمان وزارت خارجه بریتانیا را نگرانی از حبس مجدد همسرش و نارضایتی از رویکرد دولت بریتانیا به این موضوع عنوان کرده بود.

در این روزها افراد زیادی به محل این اعتراض رفته‌اند و با آقای رتکلیف همراهی کرده‌اند، از جمله اعضای خانواده انوشه آشوری، دیگر زندانی ایرانی-بریتانیایی.

حال رسانه‌ها در بریتانیا به نقل از یک مقام وزارت خارجه بریتانیا بدون اشاره به نام او گزارش داده‌اند که بریتانیایی‌ها قرار است در دیدار رسمی خود با دیپلمات ایرانی «قاطعانه خواستار آزادی فوری» بریتانیایی‌های محبوس در ایران شوند.

ریچارد رتکلیف روز ششم آبان و پس از دیدارش با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، به رادیوفردا گفته بود: «روی‌هم‌رفته ملاقاتی نومیدکننده بود. گفتم که هیچ اعتمادی به راهبرد دولت ندارم و به دنبال این هستم که این راهبرد تغییر کند.»

نازنین زاغری،‌ کارمند بنیاد تامپسون رویترز، در فروردین ۹۵ و در پایان سفری با هدف دیدار خانواده‌اش در ایران، در فرودگاه تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد.

از چند ماه پیش و به‌رغمِ پایان یافتن این دوران محکومیت، حکومت ایران بار دیگر با گشودن پرونده‌ای تازه، خانم زاغری را دوباره به زندان محکوم کرد و مسئولان ایرانی موضوع پرداخت بدهی بریتانیا را عامل اصلی برای خاتمه یافتن این پرونده دانسته‌اند.

معاون وزیر خارجه ایران که اکنون وارد لندن شده، پیش از این به فرانسه و آلمان نیز سفر کرده بود و با مقام‌های این کشورها دربارهٔ مذاکرات آتی احیای برجام در وین که قرار است هشتم آذر بین ایران و کشورهای ۱+۴ برگزار شود، به رایزنی پرداخت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در توئیتی مذاکرات روزهای اخیر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با طرف‌های اروپایی را «موفق» توصیف کرده و گفته است بر سر میز مذاکره در وین «آماده ارائه یک توافق خوب هستیم.»

این در حالی است که پیشتر علی باقری کنی در همین روز گفته بود موضوع اصلی مذاکرات وین، پیامدهای ناشی از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و رفع تحریم‌هاست و به گفته او، «ما مذاکرات هسته‌ای نداریم».

XS
SM
MD
LG