لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

محکومیت یکتا فهندژ، شهروند بهایی، به ۱۱ سال زندان


خانواده یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهایی ساکن شیراز، اعلام کرد که شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز او را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۱ سال زندان محکوم کرده است.

منا فهندژ سعدی، خواهر این شهروند بهایی، در مصاحبه با وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران تاکید کرد که خواهرش به این حکم اعتراض خواهد کرد.

وی همچنین گفت که «هیچ مستنداتی دال بر این دو اتهام برای خواهرم وجود ندارد».

این شهروند بهایی در بهمن‌ ماه سال ۹۰ و اسفند سال ۹۲ بازداشت شده و در سال ۹۵ نیز به پنج سال زندان محکوم شده بود.

در همین حال خواهر یکتا فهندژ سعدی گفت که حکم پنج سال زندان در دادگاه تجدید نظر به دو سال زندان تعریزی و دو سال زندان تعلیقی کاهش یافته بود و خواهرش برای اجرای حکم، ۷۴ روز در زندان عادل‌آباد شیراز به سر برده بود.

به گفته منا فهندژ، این حکم در دیوان عالی کشور نقض و پرونده به شعبه هم عرض ارسال شده بود و حال شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز در همان پرونده، خواهرش را به ۱۱ سال حبس محکوم کرده است.

بر اساس این گزارش، او پرونده دیگری نیز در دادسرای انقلاب شیراز دارد و در حال حاضر با مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان وثیقه آزاد است.

پس از انقلاب ۵۷ در ایران صدها بهایی بازداشت و تعدادی از آنان اعدام شده‌اند. از جمله سال ۸۷ عفیف نعیمی، فریبا کمال‌آبادی، مهوش شهریاری، وحید تیزفهم، جمال‌الدین خانجانی، سعید رضایی و بهروز توکلی،مدیران جامعه بهایی، بازداشت شدند.

عفیف نعیمی آخرین عضو زندانی مدیران جامعه بهایی بود که پس از ۱۰ سال حبس روز ۳۰ آذر از زندان آزاد شد.

در سال‌های اخیر شهروندان بهایی در ایران به جز بازداشت و دریافت احکام حبس، همواره با محدودیت‌های شغلی، پلمب مغازه‌ها و محرومیت از تحصیل هم مواجه بوده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران و رادیو فردا؛ ا.م /س.ن
XS
SM
MD
LG