لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

جمال الدین خانجانی از رهبران جامعه بهایی ایران پس از ۱۰ سال زندان آزاد شد


عکس منتشر شده از آزادی جمال الدین خانجانی در توییتر.
عکس منتشر شده از آزادی جمال الدین خانجانی در توییتر.

گزارش ها حاکی است که جمال الدین خانجانی، یکی از هفت عضو مدیران جامعه بهایی، پس از تحمل نزدیک به ۱۰ سال حبس جمعه ۲۵ اسفندماه از زندان آزاد شده است.

جمال الدین خانجانی و شش تن دیگر مدیران جامعه بهائیان در ایران، موسوم به گروه «یاران»، را تشکیل می‌دادند که سال ۸۷ در هجوم نیروهای امنیتی به خانه‌های‌شان بازداشت شدند.

گروه یاران که هر هفت عضو آن به حبس‌های طویل‌المدت ۱۰ ساله محکوم شدند، رهبری بهائیان در ایران را به عهده داشت و به امور اجتماعی و معنوی پیروان این آیین در ایران رسیدگی می‌کرد.

جامعه جهانی بهایی می‌گوید که گروه «یاران» پس از غیرقانونی خوانده شدن نهادهای پیشین بهایی‌ها در ایران در حدود سه دهه پیش، «با اطلاع کامل و تأیید» مقام‌های ایرانی شکل گرفته بود.

سعید رضایی، فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت و بهروز توکلی چهار عضو دیگر گروه یاران در ماه‌های گذشته با سپری کردن دوره حبس خود آزاد شده‌اند. به این ترتیب اکنون تنها وحید تیزفهم همچنان در زندان به‌سرمی‌برد و عفیف نعیمی نیز که اکنون در مرخصی درمانی است، هنوز از دوران محکومیتش باقی مانده.

جمال‌الدین خانجانی در اوایل اسفندماه سال جاری به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت. آقای خانجانی پس از عمل به زندان منتقل شد.

آقای خانجانی از بهمن ۱۳۸۷ بدون یک روز مرخصی دوران زندان را سپری کرد. وی به همراه دیگر رهبران جامعه بهاییان ایران با اتهاماتی نظیر «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و جاسوسی» مواجه شدند و دادگاه انقلاب آنها را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد، محکومیتی که سپس به ۱۰ سال کاهش یافت.

جمال‌الدین خانجانی متولد متولد ۱۳۱۲ است و این ۱۰ سال در زندان دچار بیماری‌های متعددی شد به طوری که خانواده او بارها نسبت به وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

با استفاده از توییتر و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG