لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۳

جمال‌الدین خانجانی پس از عمل قلب بار دیگر به زندان منتقل شد


فعالان حقوق بشر خبر می‌دهند که جمال‌الدین خانجانی یکی از رهبران جامعه بهاییان ایران که در روزهای اخیر به دنبال عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود، بار دیگر به زندان منتقل شده است.

خبرگزاری هرانا از رسانه‌های فعال در حوزه حقوق بشر روز جمعه ۴ اسفند به نقل از یک «منبع مطلع» گزارش داد که آقای خانجانی «در پی عارضه‌ قلبی در به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از انجام عمل جراحی بار دیگر به زندان اوین بازگشت».

این گزارش می‌گوید، آقای خانجانی که نزدیک به ۸۵ سال دارد، هفته گذشته دچار عارضه قلبی شد و در نهایت پزشکان با عمل آنژیوگرافی «رگ‌های آسیب‌دیده و رگ کاملا مسدود را باز کردند».

جمال‌الدین خانجانی که این مدت در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بستری بوده است روز پنج‌شنبه به زندان اوین بازگردانده شد. هرانا به نقل از منبع مورد اشاره نوشته که پزشکان تأکید کرده‌اند او با توجه به کهولت سن دیگر نباید در زندان به‌سرببرد.

آقای خانجانی از بهمن ۱۳۸۷ بدون یک روز مرخصی در زندان به سرمی‌برد. او یکی از هفت عضو گروه رهبری جامعه بهاییان ایران موسوم به گروه یاران است که با اتهاماتی نظیر «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و جاسوسی» مواجه شدند و دادگاه انقلاب آنها را به ۲۰ سال زندان محکوم ساخت، محکومیتی که سپس به۱۰ سال کاهش پیدا کرد.

دوران محکومیت جمال‌الدین خانجانی اوایل فروردین آینده به پایان می‌رسد. این مدت چهار تن دیگر از اعضای گروه یاران آزاد شده‌اند که عبارتند از فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و سعید رضایی.

به این ترتیب جمال‌الدین خانجانی وحید تیزفهم همچنان در زندان به‌سرمی‌برند و عفیف نعیمی نیز که اکنون در مرخصی درمانی است، هنوز از دوران محکومیتش باقی مانده.

جمال‌الدین خانجانی متولد متولد ۱۳۱۲ است و این ۱۰ سال در زندان دچار بیماری‌های متعددی شده به طوری که خانواده او بارها نسبت به وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های هرانا و رادیو فردا؛ س.ن./م.ا.
XS
SM
MD
LG