لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

دادگاه تجدیدنظر بحرین «حکم سلب تابعیت» از ۹۲ زندانی شیعه را لغو کرد


 نیروهای پلیس بحرین (عکسی از آرشیو)
نیروهای پلیس بحرین (عکسی از آرشیو)

یک منبع قضایی بحرین روز یکشنبه ۹ تیرماه گفته است، دادگاه عالی تجدیدنظر این کشور حکم سلب تابعیت برای ۹۲ شهروند شیعه زندانی در ارتباط با پرونده گروه «تروریستی» مرتبط با ایران را لغو کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، این شهروندان بحرینی به تلاش برای تاسیس گروهی مانند حزب الله لبنان در بحرین متهم بودند. یک دادگاه بدوی بحرین قبلا برای ۱۳۸ نفر از متهمان این پرونده مجازات زندان و نیز سلب تابعیت صادر کرده بود.

این منبع مطلع به خبرگزاری فرانسه گفته است: دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه بدوی برای سلب تابعیت ۹۲ زندانی را لغو کرد.

وی اضافه کرده است: اما دادگاه تجدید نظر مجازات زندان این افراد را تایید کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، از زمان بروز ناآرامی‌ها در بحرین در سال ۲۰۱۱، دولت این کشور ضمن تعقیب قضایی فعالان، ناراضیان و دگراندیشان، آنها را به «دریافت حمایت از ایران» متهم می‌کند.

دادگاه بدوی سال گذشته ۶۹ نفر از متهمان این پرونده را به حبس ابد، ۳۹ تن به ۱۰ سال، ۲۳ تن هم به ۷ سال زندان و بقیه به زندانی های بین سه تا پنج سال محکوم کرده بود.

سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر می‌گویند، اکثریت شیعیان بحرین در معرض تبعیض‌های مختلف در حوزه اقتصاد و سیاست هستند؛‌ اتهامی که پادشاهی بحرین آن را رد کرده است.

مقام‌های دولت بحرین ناآرامی‌ها را به ایران و گروه حزب‌الله لبنان منتسب می‌کنند. هم ایران و حزب‌الله لبنان داشتن هرگونه مشارکت در ناآرامی‌های بحرین را تکذیب کرده‌اند.

از زمان آغاز اعتراضات سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها مخالف شیعه در بحرین با سلب تابعیت روبرو شده‌اند.

دادگاهی در بحرین در ژانویه سال گذشته هم در یک پرونده مرتبط با «هسته‌ای تروریستی و آموزش دیده در زمینه سلاح و مواد منفجره»،‌ دو متهم را به مجازات مرگ، ۱۹ تن را به حبس ابد و ۴۷ تن را به سلب تابعیت محکوم کرد.

بحرین از متحدان نظامی آمریکا در منطقه و میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG