لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

بحرین از شهروندانش خواست ایران و عراق را ترک کنند


وزارت خارجه بحرین از شهروندان این کشور خواست که به دلیل «خطرات و تهدیدات موجود»، ایران و عراق را فورا ترک کنند.

این وزارتخانه روز شنبه ۲۸ اردیبهشت در اطلاعیه‌ای اوضاع منطقه را «بی‌ثبات» نامیده است و از شهروندان خود خواسته که به ایران و عراق سفر نکنند.

این وزارتخانه دلیل این هشدار را «شرایط متزلزل در منطقه، تحولات خطرناک و تهدیدهای بالقوه»ذکر کرده است.

همزمان شرکت نفت و گاز اکسان موبیل از کارکنان غیر عراقی خود خواست که از یکی از میادین نفتی این کشور خارج شوند.

وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت دستور داده بود که کارمندان آمریکایی «غیرضروری» این وزارتحانه از عراق خارج شوند.

در همان روز آلمان که ۱۶۰ سرباز در عراق دارد، برنامه خود برای آموزش‌های نظامی در این کشور را به حال تعلیق درآورد و دلیل آن را افزایش تنش‌های منطقه‌ای عنوان کرد. هلند نیز ماموریت نیروهای خود برای کمک به مقامات محلی عراق را تعلیق کرد.

افزایش جنگ لفظی بین ایران و آمریکا و اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن باعث شده که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره احتمال درگیری نظامی بین دو کشور مطرح شود، اما مقامات دو کشور احتمال وقوع جنگ را رد کرده‌اند.

روابط ایران و بحرین پس از اعتراض‌های شیعیان در این کشور به شدت تیره شده است.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت، گفته بود به ایران اجازه داده نمی‌شود که حتی برای یک روز هم تنگه هرمز را ببندد.

این سخنان واکنش شدید سخنگوی وزارت خارجه ایران را به دنبال داشت.

ماه گذشته نیز وزارتخانه‌های خارجه بحرین و عراق شدیدا به یکدیگر حمله کردند.

این درگیری لفظی از آنجا آغاز شد که مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی و رهبر جریان صدر خواستار کناره گیری پادشاه بحرین از قدرت شد و وزیر خارجه بحرین در واکنش به این سخنان در توئیتر خود نوشت: «خدا به عراق به خاطر وجود او و امثالش از احمقان متسلط کمک کند».

وزارت خارجه عراق این سخنان را توهین‌آمیز دانست و خواستار عذرخواهی وزیر خارجه این کشور شد. بحرین نیز نهاد رجب عسکر العانی جانشین کاردار سفارت عراق در منامه را احضار کرد.

با استفاده از خبرگزاری رسمی بحرین، شبکه العالم و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG