لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

هشدار بریتانیا به شهروندان دوتابعیتی برای سفر به ایران؛ واکنش ایران


جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید، بدرفتاری ایران با دوتابعیتی‌ها به مرحله غیرقابل قبول و تحمل‌نشدنی رسیده است.
جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید، بدرفتاری ایران با دوتابعیتی‌ها به مرحله غیرقابل قبول و تحمل‌نشدنی رسیده است.

وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای به شهروندان این کشور که تابعیت ایرانی نیز دارند و در سازمانهایی کار می‌کنند که می‌تواند در ارتباط با دولت بریتانیا تلقی شود، توصیه کرده است از سفر به ایران اجتناب کنند.

این گزارش که جمعه ۲۷ اردیبهشت در سایت رسمی دولت بریتانیا منتشر شده است، می‌گوید این تصمیم بعد از بازداشت «خودسرانه» و «بدرفتاری» مقامات ایران با دوتابعیتی‌ها گرفته شده است.

با این حال حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، در واکنش به این بیانیه در توئیتر خود نوشت که ایرانیان دارای تابعیت مضاعف «بی دغدغه به ایران سفر کنند».

وی تاکید کرد: «اگر با دستگاه‌های اطلاعاتی همکاری و برای آن‌ها اطلاعات طبقه‌بندی‌شده جمع‌آوری نمی‌کنید، می‌توانید بدون هیچ نگرانی و تحت حمایت کامل قانون به ایران سفر کنید».

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ۲۳ اردیبهشت از صدور حکم ده سال حبس برای فردی خبر داد که به گفته او با سرویس جاسوسی بریتانیا همکاری می‌کرده است.

وی بدون اشاره به هویت این فرد گفت که او مسئول میز ایران در شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسل) بوده‌است. این فرد به «طراحی، مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه‌های نفوذ فرهنگی» متهم شده‌است.

بر اساس گزارش‌ها، این فرد خانم ارس امیری بوده که در شورای فرهنگی بریتانیا کار میکرده است. وی دانشجوی رشته فلسفه هنر در مقطع کارشناسی ارشد در بریتانیا بود، برای حدود یک دهه در لندن زندگی می‌کرد و در برگزاری نمایشگاه، جشنواره فیلم و جشنواره‌های فرهنگی، هنری بین ایران و بریتانیا همکاری داشته‌است.

در خردادماه خبر رسیده بود که ارس امیری پس از هفته‌ها بازداشت در ایران با پرداخت وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

وی برای دیدار خانواده به ایران سفر کرده بود.

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید شهروندان بریتانیا، خصوصا دوتابعیتی‌ها با ریسک بالای «بازداشت خودسرانه و بدرفتاری» در ایران مواجه هستند. «نهادهای امنیتی ایران می‌توانند به کسانی که با سازمانهای بریتانیایی یا مرتبط با بریتانیا، یا سازمانهایی که از طرف دولت بریتانیا کمک مالی می‌شوند، مظنون شوند».

این گزارش از قول جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نقل کرده است که بدرفتاری ایران با دوتابعیتی‌ها به مرحله غیرقابل قبول و تحمل‌نشدنی رسیده است و به رغم اینکه بریتانیا تاکنون به دفعات فرصتهایی برای حل این مشکل ایجاد کرده، اما رفتار ایران بدتر شده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است، کسانی که به ایران سفر می‌کنند ممکن است با بازداشت خودسرانه و عدم دسترسی به ابتدایی‌ترین موازین حقوق بشر مواجه شوند، مانند خانم نازنین زاغری که از سال ۲۰۱۶ از خانواده خود جدا افتاده است.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی، به پنج سال زندان محکوم شده و پارسال نیز اعلام شد که پرونده جدیدی برای او تشکیل شده است.

این گزارش می‌افزاید، دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و کسانی که به ایران برای دیدار با خانواده و دوستان سفر می‌کنند باید محتاط باشند، چرا که توانایی‌ها و امکانات بریتانیا برای کمک به آنها محدود است و نمی تواند بر اساس قوانین بین‌المللی کمکهای کنسولی ارائه دهد.

سایت دولت بریتانیا، رادیوفردا، ف.ق
XS
SM
MD
LG