لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

بحرین تابعیت ۱۱۵ تن از شیعیان را به اتهام تشکیل گروه هوادار ایران سلب کرد


دادگاهی در بحرین ۱۱۵ تن از شیعیان آن کشور را به اتهام آنچه که تشکیل «گروه تروریستی هوادار ایران» خوانده شده است به سلب تابعیت محکوم کرد. از میان این متهمان، ۵۳ تن هم به حبس ابد محکوم شده‌اند.

از زمان بروز ناآرامی‌ها در بحرین در سال ۲۰۱۱، هنوز دولت مرکزی این کشور مشغول سرکوب فعالان، ناراضیان و دگراندیشان است. حاکمیت بحرین این ناراضیان را در دادگاه‌هایی به «دریافت حمایت از ایران» متهم کرده است.

این پرونده‌ها همچنین مرتبط با اتهامی است که بحرین در سال ۲۰۱۵ به ایران وارد کرد و گفت جمهوری اسلامی به شماری از پناهندگان بحرینی کمک کرده تا گروهی شبه‌نظامی با عنوان «گردان ذوالفقار» را راه بیاندازند.

دادستان پرونده در بیانیه‌ای گفته است: «۱۳۸ تن با اتهام‌هایی از جمله دست داشتن در حمله با مواد انفجاری، در اختیار داشتن مواد منفجره و تعلیم دادن برای استفاده از مواد منفجره و همچنین تلاش برای کشتن ماموران پلیس روبرو هستند»‌.

این بیانیه گفته که از میان متهمان ‌۵۳ تن به حبس ابد، ۶۲ تن به زندان‌هایی میان سه تا ۱۵ سال محکوم شده و ۲۳ تن هم از اتهام‌های مطرح شده تبرئه شدند.

رویترز در گزارشی می‌گوید اکثریت شیعیان بحرین در معرض تبعیض‌های مختلف در حوزه اقتصاد و سیاست هستند؛‌ اتهامی که پادشاهی بحرین آن را رد کرده است.

مقامات حاکمیت بحرین ناآرامی‌ها را به ایران و گروه حزب‌الله لبنان منتسب می‌کنند. هم ایران و حزب‌الله لبنان داشتن هرگونه مشارکت در ناآرامی‌های بحرین را تکذیب کرده‌اند.

سید احمد الوداعی، از موسسه حقوق و دمکراسی بحرین که مقر آن در لندن است، گفته است: «چنین احکام ناعادلانه و بسیار شدید، نشانگر دوری نوین از بی‌عدالتی در بحرین است. مردم را در محاکمه‌های بزرگ ردیف کردن، نقض صریح قوانین بین‌المللی است».

با شمار افرادی که در دادگاه روز سه‌شنبه سلب تابعیت شده‌اند، شمار افراد خلع تابعیت شده از سال ۲۰۱۲ تاکنون به ۷۱۷ تن رسیده است. فقط در سال جاری، ۲۱۳ تن در بحرین با سلب تابعیت روبرو شده‌اند.

دادگاهی در بحرین در ژانویه امسال هم در یک پرونده مرتبط با «هسته‌ای تروریستی و آموزش دیده در زمینه سلاح و مواد منفجره»،‌ دو متهم را به مجازات مرگ، ۱۹ تن را به حبس ابد و ۴۷ تن را به سلب تابعیت محکوم کرد.

بحرین از متحدان نظامی آمریکا در منطقه و میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG