لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

بحرین: ایران از انجام اقدامات تنش‌زا دست بردارد


آمریکا خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس است. (عکس از آرشیو)
آمریکا خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس است. (عکس از آرشیو)

وزارت خارجه بحرین پنجشنبه ۱۷ مرداد در بیانیه‌ای از ایران خواسته است تا «از تهدیدات و هرگونه اقدامی که به ایجاد تنش» در منطقه خلیج فارس منجر شود، دست بردارد.

این بیانیه در واکنش به اظهارات عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص برگزاری نشست‌هایی درباره امنیت دریانوردی در خلیج فارس به میزبانی منامه صادر شده است.

عباس موسوی روز پنجشنبه از دولت بحرین به دلیل برگزاری نشست‌های «مشکوک و تحریک آمیز » انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین برگزاری « این‌گونه نشست ها را اقدامی در جهت برهم زدن ثبات و امنیت و زمینه ساز مداخلات نیروهای فرامنطقه‌ای و رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس» دانسته بود.

وزارت خارجه بحرین در واکنش گفته است: اظهارات این مقام ایرانی نشان دهند قصد ایران «برای اخلال در تلاش‌ها و ابتکار عمل‌هایی است که در راستای ایجاد ثبات، امنیت و آزادی کشتیرانی» در خلیج فارس و سراسر منطقه انجام می‌شوند.

وزارت خارجه بحرین همچنین اضافه کرده است: برگزاری چنین نشست‌هایی توسط بحرین بیانگر تلاش‌های بی‌وقفه و همچنین سیاست همیشگی این کشور برای مشارکت فعال در تأمین امنیت و صلح‌ در منطقه است.

چهارشنبه هفته گذشته، نمایندگان آمریکا و چندین کشور اروپایی به دعوت بریتانیا نشستی در بحرین برای تشکیل ائتلافی برای «تامین امنیت دریانوردی» در خلیج فارس برگزار کردند.

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا دوشنبه هفته جاری با انتشار گزارشی پس از اشاره به آن که نمایندگان ۶۰ کشور، از جمله اعضای ناتو در قالب «گروه کاری ورشو» فوریه سال جاری نشستی پیرامون صلح و امنیت خاورمیانه برگزار کردند، خبر داد که قرار است در قالب همین گروه، نشست‌هایی جداگانه پیرامون موضوعات مختلف در برخی کشورها انجام شود، از جمله بحرین در روزهای ۲۱ و ۲۲ اکتبر،‌ دو ماه دیگر، میزبان نشست «امنیت دریایی و هوایی» خواهد بود.

شش نفتکش و کشتی تجاری طی اردیبهشت و خرداد سال جاری در خلیج فارس و دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. عربستان، آمریکا و بریتانیا، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند. ایران این اتهام را رد کرد.

آمریکا خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس است. بریتانیا تاکنون رسما اعلام کرده است به این ائتلاف می‌پیوندد.

با استفاده از خبرگزاری بحرین و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG