لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

روسیه: ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس ابزاری برای فشار بر ایران است


ماریا زاخاروا می‌گوید، حوادث درمنطقه خلیج فارس در مسیر خطرناکی قرار دارد.
ماریا زاخاروا می‌گوید، حوادث درمنطقه خلیج فارس در مسیر خطرناکی قرار دارد.

روسیه می‌گوید، ائتلاف نظامی که آمریکا در صدد راه‌اندازی در خلیج فارس است، در خدمت صلح و امنیت نیست و تنها ابزاری برای اعمال «فشاری شدید» بر جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش اینترفکس، خانم ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پنج‌شنبه ۱۰ مرداد گفت: این ائتلاف دریایی که آمریکا در حال طراحی آن است بیشتر از ماهیت امنیتی و صلح‌آمیز، متوجه فشار بر ایران است و متاسفانه آمریکا در خط مقدم این طرح است.

وی گفت، روسیه نگران است که تنشهای بالقوه در خلیج فارس شتاب بگیرد: «حوادث به سمت خطوط خطرناکی در جریان است که می‌تواند به رویارویی نظامی منجر شود».

خانم زاخاروا گفت که آمریکا آشکارا به تنشها دامن می‌زند و تحت نام حفظ امنیت خطوط کشتی‌رانی، در اصل حضور نظامی خود در منطقه را تقویت می‌کند.

به دنبال حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در اردیبهشت و خرداد سال جاری، آمریکا ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی را برای حفاظت از تردد در تنگه هرمز و باب‌المندب به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، پیشنهاد کرد، اما این پیشنهاد از سوی فرانسه و آلمان پذیرفته نشد.

پس از توقیف نفتکشی با پرچم بریتانیا توسط سپاه پاسداران، بریتانیا نیز از کشورهای اروپایی خواسته است ائتلافی از نیروهای دریایی برای اسکورت کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل دهند. ایران این اقدام را «خصمانه» خوانده‌است.

آلمان می‌گوید، حاضر نیست به این ائتلاف هم بپیوندد و بایستی مشکل امنیتی در خلیج فارس با مذاکرات حل شود.

خانم زاخاروا می‌گوید آمریکا دیگر کشورهای خارج از منطقه را نیز به ائتلاف خود می‌کشاند که عملی تحریک‌آمیز است.

وی گفت که تشکیل چنین ائتلاف هایی در سالهای گذشته در نقاط مختلف جهان نیز بوده و این ائتلافها نه تنها فاقد هرگونه حق و یا وظیفه بین‌المللی هستند، بلکه در خدمت منافع برخی کشورها عمل می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت، قبل از خروج یکجانبه آمریکا از برجام هم امنیت خلیج فارس و هم تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز امن بود.

آمریکا از چند ماه پیش ناو جنگی آبراهام لینکلن را به آبهای جنوب ایران فرستاده و جنگنده‌های پیشرفته خود، خصوصا بمب‌افکن «بی ۵۲» را نیز در پایگاههای خود در خلیج فارس مستقر کرده است.

بریتانیا نیز بعد از توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» این کشور در آب‌های عمان توسط سپاه پاسداران، ناوشکن «دانکن» را روانه خلیج فارس کرده تا همراه ناو «مونتروز» مراقب تردد کشتی‌های بریتانیایی باشد.

اما هر دو کشور خواهان تشکیل ائتلافی بین‌المللی برای تامین امنیت تردد کشتی‌ها در خلیج فارس هستند.

چهارشنبه هفته جاری، بر اساس درخواست بریتانیا، نمایندگان نظامی آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در نشستی در بحرین پیرامون تشکیل ائتلافی نظامی شرکت کردند.

منابع: اینترفکس، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG