لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

روایت اسماعیل بخشی از شکنجه و بازداشت؛ «وزیر اطلاعات پاسخگو باشد»


اسماعیل بخشی، فعال کارگری که گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه او در دوره بازداشت منتشر شده بود، با تشریح شرایط بازداشت خود از شنود مکالمات او با خانواده‌اش خبر داده و خواستار پاسخگویی علنی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در یک مناظره تلویزیونی شده است.

آقای بخشی، که از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه است، در جریان اعتراض‌های آبان ماه کارگران این شرکت در ۲۷ آبان ماه بازداشت شد و نزدیک به یک ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بود.

در دوره بازداشت آقای بخشی گزارش‌هایی مبنی بر «فشارهای شدید جسمی و روحی» به این فعال کارگری منتشر شد و منابع کارگری خبر دادند که او مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شکنجه شده است.

گفت‌وگو با حسین رئیسی، حقوق‌دان در کانادا، درباره شکنجه اسماعیل بخشی در زندان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:42 0:00
لینک مستقیم


گرچه بعدتر رئیس دادگستری شوش گزارش‌ها مبنی شکنجه این فعال کارگری و انتقال او به بیمارستان را رد کرد، اما اکنون او در اولین اظهار نظر در این باره از زمان آزادی‌اش گفته است که در روزهای نخست بازداشت، «بدون دلیل یا هیچ حرفی تا سر حد مرگ» مورد «شکنجه و زیر مشت و لگد» قرار گرفته است.

او گفته است که به این دلیل «تا ۷۲ ساعت در سلولم از جایم نمی‌توانستم تکان بخورم و آنقدر زده بودند که حتی از تاب درد خوابیدن هم برایم زجز آور بود».

او اضافه کرده که اکنون نیز با گذشت چندین هفته از زمان بازداشت، «در دنده‌های شکسته، کلیه‌ها، گوش چپ و بیضه‌هایش احساس درد می‌کند».

«فحش‌های رکیک جنسی» سربازان گمنام

آقای بخشی در بخش دیگری از گزارش وضعیت بازداشتش که در صفحه اینستاگرام او منتشر شده، گفته است که «شکنجه‌گران» خود را «سرباز گمنام امام زمان» می‌نامیدند، «اما به بنده و خانم قلیان انواع و اقسام فحش‌های رکیک جنسی می‌دادند و ایشان را هم کتک می‌زدند» اما برای او «از شکنجه جسمی بدتر، شکنجه‌های روانی بود».

اشاره‌ای به سپیده قلیان، فعال مدنی که در جریان اعتراض کارگران هفت‌تپه، همزمان با آقای بخشی بازداشت شد و اواخر آذرماه با ارائه وثیقه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

آقای بخشی در ادامه از محمود علوی به عنوان «وزیر اطلاعات و یک روحانی مذهبی» پرسیده است که «از نظر اخلاقی، حقوق بشری و بخصوص دین اسلام حکم شکنجه یک بازداشتی چیست؟ آیا رواست؟ اگر رواست به چه میزان؟»

«شنود مکالمات تلفنی»

اسماعیل بخشی در ادامه تأکید کرده که مهم‌تر از شکنجه‌های جسمی و روحی، بحث «شنود مکالمات تلفنی» او و خانواده‌اش توسط دستگاه اطلاعاتی بوده و بازجوی او با اشاره به اینکه از مدت‌های قبل تماس‌های تلفنی‌اش شنود می‌شده، گفته است که «ما از همه چیز تو خبر داریم، حتی می‌دانیم همسرت چند بار بخاطر مبارزاتت با تو دعوا کرده است».

او از وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی پرسیده است که «آیا شنود خصوصی‌ترین مکالمات انسان‌ها از نظر اخلاقی، حقوق بشری و دین اسلام رواست؟ و به چه حقی مکالمات تلفنی خصوصی بنده و همسر عزیزم را دستگاه اطلاعاتی شما باید «شنود» کند؟»

آقای بخشی در پایان گزارشی که از وضعیت بازداشت خود منتشر کرده، از محمود علوی خواسته است تا در یک مناظره تلویزیونی به این موارد پاسخ گوید.

به گفته وکیل این فعال کارگری، آقای بخشی هم‌اکنون با اتهاماتی از قبیل «اخلال در نظم عمومی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، و «مشارکت در تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت» مواجه است، و در این زمینه برای او پرونده‌ای در شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده است.

مصونیت «قضایی شکنجه گران»

در همین حال، حسین رئیسی، حقوقدان در کانادا، در خصوص شکنجه اسماعیل بخشی در زندان به رادیو فردا گفته است: هیچ ماموری بدون در نظر گرفتن درجه و مقام، چه پلیس یا مامور امنیتی حق برخورد فیزیکی با متهم را ندارد.

در همین حال، حسین رئیسی حقوقدان در کانادا، در خصوصشکنجه اسماعیل بخشی در زندان به رادیو فردا گفته است: هیچ ماموری بدون در نظر گرفتن درجه و مقام ، چه پلیس یا مامور امنیتی حق برخورد فیزیکی با متهم را ندارد.

حسین رئیسی درباره مصونیت ماموران در شکنجه زندانیان می‌گوید، این خاصیت نظام‌های فاشیستی است که به راحتی در محیط زندان‌ها رفتاری با زندانیان می‌شود که در واقع مجازاتی بسیار غیر انسانی قبل از حکم دادگاه و صدور حکم برای زندانی است.

وی اضافه کرده است: این احساس مصونیت ناشی از هژمونی قدرت و ضعف دستگاه قضایی است. وقتی دستگاه قضایی نمی‌تواند کارش را درست انجام بدهد، پلیس و نیروی امنیتی به شکنجه متوسل می‌شود.

با استفاده از گزارش اسماعیل بخشی از دوره بازداشت؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG