لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

«پرونده مجهول امنیتی»‌ مانع آزادی نمایندگان کارگری هفت‌تپه شد


کارگران نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه و در هفدمین روز اعتراض خود در شهر شوش راهپیمایی و تجمع کردند.
کارگران نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه و در هفدمین روز اعتراض خود در شهر شوش راهپیمایی و تجمع کردند.

فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران بازداشتی نیشکر هفت‌تپه، دلیل عدم آزادی و ادامه بازداشت موکلانش را وجود «یک اتهام مجهول امنیتی» اعلام کرد.

پیش از این،‌ همزمان با ادامه اعتراض کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، گزارش‌ها حاکی از آزادی اسماعیل‌ بخشی، محمد خنیفر، مسلم‌ آرمند و حسن‌ فاضلی همراه با سپیده قلیان، فعال مدنی، با تبدیل قرار بازداشت به کفالت بود. این خبر از سوی خبرگزاری ایلنا و کانال اصلاح طلب «امتداد» اعلام شد اما ساعتی بعد،‌ شبکه‌های اجتماعی کارگران نیشکر هفت‌تپه و اتحادیه آزاد کارگران ایران این خبر را تکذیب کردند.

خبر ادامه بازداشت آقایان بخشی، خنیفر، آرمند و فاضلی، ‌نمایندگان بازداشتی کارگران نیشکر هفت‌تپه و سپیده قلیان، فعال مدنی، در شرایطی اعلام شد که کارگران در تجمعی در مقابل فرمانداری شوش، خواستار آزادی همکاران زندانی و تحقق مطالبات صنفی خود شده بودند.

آنها روز یکشنبه به دست ماموران امنیتی بازداشت شدند. ۱۴ تن دیگر نیز همراه با آنان بازداشت شده بودند که پس از یک روز با قرار کفالت آزاد شدند.

در همین حال، فرزانه زیلابی،‌ وکیل کارگران بازداشتی،‌ روز چهارشنبه به کانال تلگرامی «امتداد» گفت که دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش، علاوه بر اتهام «اخلال در نظم عمومی»،‌ «یک اتهام مجهول امنیتی» به موکلینش وارد کرده است.

این وکیل مدافع در مورد «اتهام مجعول امنیتی»‌ افزود که دادیار پرونده هم اطلاع دقیقی از عنوان اتهامی بازداشت‌شدگان نداشته است.

خانم زیلابی اعلام کرد مدت ادامه بازداشت موکلانش مشخص نیست و از روند رسیدگی قضایی به پرونده آنان انتقاد کرد.

به گفته فرزانه زیلابی،‌ «قرار عدم دسترسی وکیل به مطالعه پرونده» نیز صادر شده و او به این موضوع اعتراض کرده است.

مقام‌های قضایی در مورد سخنان او اظهار نظر نکرده‌اند.

پیش از این و همزمان با ادامه اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه در روز چهارشنبه، محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، به خبرگزاری ایلنا گفته بود که در جلسه شورای امنیت کشور قرار شد دستگاه قضایی تعامل بیشتری داشته باشد و کمک کند تا گره مشکلات این کارگران گشوده شود.

او تاکید کرده بود که بازداشت کارگران معترض، راه‌حل مشکل شرکت هفت‌تپه نیست و افزوده بود: «کارد به استخوان کارگران رسیده است».

در این حال، بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی متعلق به کارگران نیشکر هفت‌تپه، آنها در کنار تاکید بر لزوم پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه خود،‌ خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی با نظارت شورای کارگری هستند. آنها این موضوع را مهمترین خواسته خود می‌دانند.

این خواسته تاکنون با پاسخ منفی مقام‌های دولت حسن روحانی، به ویژه علی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، مواجه شده است. این مقام دولتی در روزهای اخیر بارها از عملکرد سازمان خصوصی سازی در واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه، کشت و صنعت مغان و سایر کارخانه‌ها دفاع کرده است.

این در شرایطی است که انتقادهای گسترده‌ای به چگونگی واگذاری‌ها انجام شده است و حتی دادستان اردبیل در روزهای پایانی مهر ماه از متوقف شدن روند واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی خبر داد.

در این حال، اعتراض های کارگران نیشکر هفت‌تپه انعکاس گسترده ای در ایران داشته است. در کنار بازتاب وسیع اخبار این اعتراض‌ها و همچنین انتقادها از برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران نیشکر هفت تپه در شبکه‌های اجتماعی،‌ شماری از تشکل‌های کارگری از این کارگران حمایت کرده‌اند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز در روزهای اخیر در حمایت از کارگران هفت‌تپه و بازداشت شدگان شعار داده اند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران خواستار پرداخت سه ماه دستمزد معوقه خود و به ویژه راه‌اندازی تولید در این مجتمع بزرگ هستند که چهار هزار کارگر در آن کار می‌کنند. در این ارتباط،‌ دولت وعده پرداخت دستمزد معوقه را داده است.

همچنین شماری از دانشجویان در برخی از مناطق ایران نیز همبستگی خود را با کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده‌اند. در این ارتباط، به گفته شبکه های اجتماعی،‌ گروهی از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز نیز روز چهارشنبه در تجمع کارگران نیشکر هفت تپه در شوش شرکت کردند.

به علاوه، ۲۵ تن از وكلای دادگستری ايران در بیانیه ای در حمايت از حقوق كارگران نیشکر هفت تپه اعلام کردند که احقاق حق كارگران هفت تپه «مشروع و قانونی» است و آنان «بر اساس اصل ٢٧ قانون اساسی، حق اعتراض و تحصن» دارند.

آنها در عین حال،‌ «هر نوع برخورد قهر آميز و بازداشت و تهديد کارگران را خلاف قانون دانستند» و آمادگی خود را برای دفاع و پذيرش وكالت آنها در مراجع قانونی و قضايی اعلام کردند.

از جمله وکلای امضا کننده بیانیه،‌ حسين احمدی نياز، يوسف مولايی، محمد علی جداری فروغی، محمد نجفی، ليلا علی كرمی، نعمت احمدی، مصطفی ترك همدانی، آناهيتا فراهانی، سارا علی محمد و ثريا فيضی هستند.

از سویی، اتحادیه آزاد کارگران ایران به نقل از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اعلام کرد که نیروی یگان ویژه از استان لرستان وارد شوش شده و در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی این شهر مستقر شده‌اند.

هنوز منابع رسمی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

نیروهای یگان ویژه پیش از این نیز در شهر شوش و نیشکر هفت‌تپه استقرار یافته بودند اما روز یکشنبه شهر شوش را ترک کردند.

شبکه‌های اجتماعی کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران، خبرگزاری ایلنا و کانال تلگرامی امتداد/ر.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG