لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

باقری: همکاری‌های نظامی ایران و چین در حال افزایش است


محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران
محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعلام کرد که همکاری‌های نظامی ایران و چین در حال افزایش است.

محمد حسین باقری که با تلویزیون فونیکس چین گفت‌وگو کرده است، خبر داد که دو کشور یک کمیته مشترک نظامی با هدف هماهنگ‌کردن فعالیت‌های نظامی و توسعه این فعالیت‌ها تشکیل داده‌اند.

او همچنین گفت چین برای نخستین بار در یک رزمایش مشترک با ایران و روسیه شرکت خواهد کرد و این رزمایش در ماه دسامبر (آذر ماه) برگزار خواهد شد.

آقای باقری همچنین از «تبادل استاد و دانشجو و تحقیقات مشترک و تولید محصولات» به عنوان دیگر محورهای همکاری‌های ایران و چین در حوزه نظامی نام برده است.

حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، نیز مردادماه امسال از توافق ایران و روسیه برای برگزاری رزمایش نظامی در منطقه اقیانوس هند، دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس «در آینده نزدیک» خبر داده بود.

رئيس‌ ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو تایید کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول «کمک‌های مستشاری و فکری» به شبه‌نظامیان حوثی در یمن است.

مسئولان نظامی ایران در طول سال‌های گذشته بارها اشاره کرده‌اند که به این گروه شبه‌نظامی کمک می‌کنند.

اوایل آذرماه ۱۳۹۶، محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه برای اولین بار تایید کرد که سپاه به حوثی‌ها «کمک‌های مستشاری و معنوی» می‌کند.

عبارت «کمک‌های مستشاری» از سال ۱۳۹۱ و در پی حضور نظامی ایران در سوریه بیشتر رایج شده است. مسئولان سپاه پاسداران برای توصیف کمک‌های نظامی به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به این نهاد از این عبارت استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم و سایت رادیو فردا/ر.ح/ ک.ر
XS
SM
MD
LG