لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

ایران از برگزاری رزمایش مشترک با روسیه در اقیانوس هند و خلیج فارس خبر داد


حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران (نفر دوم از چپ) هنگام بازدید از ناوگان دریایی روسیه.
حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران (نفر دوم از چپ) هنگام بازدید از ناوگان دریایی روسیه.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از توافق ایران و روسیه برای برگزاری رزمایش نظامی در منطقه اقیانوس هند، دریای مکران، تنگه هرمز و خلیج فارس «در آینده نزدیک» خبر داد.

حسین خانزادی که به روسیه سفر کرده، روز دوشنبه هفتم مردادماه به خبرگزاری ایرنا گفته است امیدواریم تا پایان امسال این رزمایش برگزار شود.

در جریان سفر فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران به روسیه،‌ موافقت‌نامه توسعه همکاری نظامی بین دو کشور نیز امضا شد.

به گفته آقای خانزادی، «برای نخستین بار است که چنین توافقی بین دو کشور صورت می‌گیرد».

توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی در دریای خزر به عنوان بخشی از توافق ایران و روسیه اعلام شده است.

اظهارات خانزادی درباره رزمایش مشترک با روسیه در خلیج فارس در حالی مطرح شده است که آمریکا از چند ماه پیش برای مقابله با آنچه «تهدیدهای ایران» نامیده است، ناو آبراهام لینکلن را همراه با جنگنده‌های پیشرفته خود راهی این منطقه کرده است.

همچنین بعد از توقیف یک نفتکش با پرچم بریتانیا در آب‌های عمان توسط نیروهای سپاه پاسداران، وزارت دفاع بریتانیا خبر داد که ناوشکن «دانکن» برای تأمین امنیت کشتی‌های عبوری منطقه به ناو دیگر این کشور با نام «مونتروز» در خلیج فارس ملحق می‌شود.

بریتانیا همچنین خواستار تشکیل ناوگان اروپایی برای تضمین امنیت ناوبری و حمل‌ونقل در منطقه خلیج فارس شده است.

فرانسه، ایتالیا، دانمارک «موافقت اولیه» خود را برای حمایت از طرح بریتانیا در زمینه ایجاد ناوگان اروپایی به منظور پشتیبانی از ناوبری امن در منطقه خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز ششم مرداد تصمیم بریتانیا برای اعزام ناوگان اروپایی به خلیج‌فارس را «تحریک‌کننده» خواند و گفت که این اقدام «موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز روز ششم مردادماه در دیدار با سونگ تائو، وزیر بین‌الملل حزب حاکم چین، با اشاره به تنش‌های موجود در خلیج فارس، گفته است آمریکا و انگلیس می‌خواهند «امنیت تنگه هرمز و کنترل جابجایی شناورها را در اختیار خود بگیرند».

او گفته ایران نمی‌گذارد چنین اتفاقی بیفتد ولی به همکاری چین در این زمینه چشم دوخته است.

منابع: ایرنا، ایسنا، رادیو فردا / ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG