لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

ایران طرح اعزام ناوگان اروپایی به خلیج‌فارس را «تحریک‌کننده و خصمانه» خواند


ناو بریتانیایی مونتروز که در تنگه هرمز به سپاه پاسداران هشدار داده بود
ناو بریتانیایی مونتروز که در تنگه هرمز به سپاه پاسداران هشدار داده بود

سخنگوی دولت ایران تصمیم بریتانیا برای اعزام ناوگان اروپایی به خلیج‌فارس را «تحریک‌کننده» خواند و گفت که این اقدام «موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی ربیعی روز یکشنبه، ۶ مرداد، در نشست خبری خود تاکید کرد که این اقدام «پیام خصمانه‌ای دارد».

این سخنان وی در حالی بیان می‌شود که همزمان، روز یک‌شنبه، خبر رسید که یک ناو جنگی دیگر بریتانیا برای تقویت امنیت کشتیرانی وارد خلیج فارس شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزارت دفاع بریتانیا خبر داده است که ناوشکن «دانکن» برای تأمین امنیت کشتی‌های عبوری منطقه به ناو «مونتروز» ملحق می‌شود.

ناو مونتروز همان ناوی است که پیش از توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز، به قایق‌های سپاه پاسداران در این مورد هشدار داده بود.

وزارت دفاع بریتانیا در روزهای اخیر علام کرد نیروی دریایی این کشور موظف شده است شناورهای با پرچم بریتانیا را در عبور از تنگه هرمز اسکورت کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز روز یکشنبه در دیدار با وزیر خارجه عمان، گفت که «اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق غیرقانونی بوده و هیچ سودی هم برای آنها نداشته و قطعاً متضرر خواهند شد.»

او در ادامه نیز گفت که «حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود».

حسن روحانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران «در برابر تخلف و هرگونه تخطی از مقررات که امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر بیندازد، خواهد ایستاد.».

پس از توقیف نفتکش «استنا ایمپرو»، بریتانیا خواستار تشکیل ناوگان اروپایی برای مقابله با چنین اقداماتی شده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه اول مرداد خبر داده بود که فرانسه، ایتالیا، دانمارک «موافقت اولیه» خود را برای حمایت از طرح بریتانیا در زمینه ایجاد ناوگان اروپایی به منظور پشتیبانی از ناوبری امن در منطقه خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آلمان نیز گفته که کشورش با روشن شدن جزئیات بیشتر از طرح ناوگان نظامی به رهبری اتحادیه اروپا برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

حدود دو هفته پیش از توقیف نفکش بریتانیایی، ابرنفتکش ایرانی «گریس- ۱» در آب‌های جبل‌الطارق که تحت حاکمیت بریتانیاست توقیف شد.

در همین حال عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، که برای نشست برجام راهی وین شده در آستانه این نشست گفت که توقیف این نفتکش، «نقض برجام» است، چرا که «کشورهای عضو برجام نباید مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند».

مقام‌های بریتانیا و جبل‌الطارق گفته‌اند این نفتکش راهی بندری در سوریه بوده و از همین رو توقیف شد؛ با این حال جمهوری اسلامی می‌گوید این نفتکش به سمت سوریه نمی‌رفته و «عازم جایی دیگر» بوده است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، خبرگزاری و شبکه یک تلویزیون آلمان و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG