لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

ترامپ و بوریس جانسون در مورد ایران و دیگر مسائل تلفنی گفت‌وگو کردند


دونالد ترامپ چهارم مرداد ماه در کاخ سفید با خبرنگاران گفت‌وگو کرده‌است
دونالد ترامپ چهارم مرداد ماه در کاخ سفید با خبرنگاران گفت‌وگو کرده‌است

دونالد ترامپ و نخست‌وزیر جدید بریتانیا، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن تبریک به بوریس جانسون، با او در مورد ایران، تنش‌های اخیر بر سر نفتکش‌ها و مسائل دیگر تبادل نظر کرده‌است.

آقای ترامپ چهارم مرداد ماه به بوریس جانسون که به تازگی پست نخست‌وزیری بریتانیا را عهده‌دار شده، تبریک گفته‌است.

بنا بر بیانیه منتشرشده از سوی لندن رهبران دو کشور در مورد تنش‌های اخیر بر سر نفتکش‌های ایران و بریتانیا، و لزوم همکاری بین لندن و واشینگتن بر سر این موضوع تبادل نظر کرده‌اند.

در حالی‌که تنش‌ها بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی در غرب آسیا رو به افزایش بود، حملاتی به برخی نفتکش‌ها انجام شده بود و سپاه پاسداران یک پهپاد آمریکا را سرنگون کرده بود، دولت جبل‌الطارق، تحت حاکمیت بریتانیا، یک نفتکش ایرانی را توقیف کرد.

اندکی بعد سپاه پاسداران نیز یک نفتکش حامل پرچم بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کرد. این موضوع به تنش‌ها بین لندن و تهران دامن زده‌است و بریتانیا خواستار تشکیل ائتلافی دریایی برای حفاظت از شناورها و عبور و مرور آن‌ها در خلیج فارس و دریای عمان شده‌است.

از مسائل دیگر بین جمهوری اسلامی و بریتانیا، موضوع توافق اتمی یا «برجام» است. لندن، برخلاف واشینگتن در توافق صورت‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما باقی مانده‌است. هرچند به‌تازگی یک نماینده محافظه‌کار پارلمان بریتانیا این احتمال را مطرح کرده که دولت بوریس جانسون همانند ترامپ از برجام خارج شود.

لندن چنین چیزی را تائید نکرده‌است.

ترامپ روز جمعه در عین حال گفت لندن و واشینگتن در حال همکاری برای دستیابی به توافق تجارت آزاد بین دو کشور هستند. در حال حاضر قوانین تجاری بریتانیا، وابستگی نزدیکی به قوانین اتحادیه اروپا دارد. اما جانسون برای تسهیل خروج فوری بریتانیا از اتحادیه اروپا است که قدرت را در دست گرفته و تغییرات عمده‌ای نیز در کابینه دولت ایجاد کرده‌است.

دونالد ترامپ بارها از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت کرده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا در خرداد ماه گفته بود بریتانیا باید در مذاکرات با اتحادیه اروپا «سخت‌گیرانه» عمل کند و در صورت لزوم نیز «بدون توافق از این اتحادیه خارج شود». در آن زمان ترزا می همچنان نخست‌وزیر بریتانیا بود. خانم می در پی ناکامی در فرجام دادن به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از مقام خود کناره گرفت.

جانسون اظهار کرده کشورش را از اتحادیه خارج خواهد؛ چه توافقی بین دو طرف صورت گیرد، چه نگیرد.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، در جریان یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۶ به رای گذاشته شد و با حدود ۵۲ درصد آرا به سود هواداران خروج پایان یافت. طی سال‌های گذشته روند «خروج» همچنان موضوعی حساس به‌شمار می‌رود و دودستگی میان شهروندان و سیاستمداران نیز پایان نیافته است.

در انتخابات اخیر پارلمان اروپا، حزب هوادار خروج بریتانیا از اتحادیه، «برگزیت»، ۲۹ کرسی را از آن خود کرد، اما لیبرال‌ها، حزب کارگر و سبزها، نیز که از هواداران اتحادیه به‌شمار می‌روند، موفق به کسب ۳۳ کرسی شدند.

رویترز، آسوشیتدپرس/ت
XS
SM
MD
LG