لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

خرازی: اگر بریتانیا نفتکش ما را آزاد کند، روند پرونده نفتکش آنها را تسریع می‌کنیم


کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، می‌گوید اگر نفتکش ایران در جبل‌الطارق آزاد شود، جمهوری اسلامی نیز «مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات» کشتی بریتانیایی را تسریع می‌کند.

در همین حال روز دوشنبه یک روزنامه کره جنوبی خبر داد که این کشور قصد دارد با اعزام یک ناوگروه جنگی به خلیج فارس به ناوگان حفاظت دریایی که آمریکا قصد تشکیل آن را دارد، بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کمال خرازی گفت: «ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و تخلفاتی که نفتکش انگلیسی انجام داده بود، این نفتکش را متوقف کرد و اکنون این موضوع مراحل قضایی خود را طی می‌کند. اگر انگلیسی‌ها هر چه زودتر نفتکش ایران را آزاد کنند، ما هم می‌توانیم مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات نفتکش انگلیسی را تسریع کنیم».

آقای خرازی این سخنان را روز یکشنبه پس از دیدار با سانگ تائو، وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین، بیان کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز دوم مرداد همزمان با اولین روز آغاز به کار بوریس جانسون، نخست وزیر جدید بریتانیا، گفته بود اگر کشورهای اروپایی «از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل‌الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد».

پیش از این نیز تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس، توقیف کشتی «استینا ایمپرو» را واکنشی به توقیف کشتی ایرانی در جبل‌الطارق دانسته بودند.

با این حال در اطلاعیه سپاه پاسداران دلیل توقیف نفتکش بریتانیایی «رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» عنوان شده است.

روز یکشنبه علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، تصمیم بریتانیا برای اعزام ناوگان اروپایی به خلیج‌فارس را «تحریک‌کننده» خوانده و گفته بود که این اقدام «موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد».

همزمان خبر رسید که ناوشکن بریتانیایی «دانکن» برای تأمین امنیت کشتی‌های عبوری منطقه به ناو «مونتروز» ملحق می‌شود.

وزارت دفاع بریتانیا نیز علام کرده که نیروی دریایی این کشور موظف شده است که شناورهای با پرچم بریتانیا را در عبور از تنگه هرمز اسکورت کند.

در همین حال روز دوشنبه یک روزنامه کروه جنوبی خبر داد که ناو گروه «چئونگاهی» احتمالا با بالگردهایی از آب‌های دریای سومالی به خلیج فارس اعزام خواهد شد.

براساس این گزارش این ناوگروه به ناوگان حفاظت دریایی که آمریکا قصد تشکیل آن را دارد، می‌پیوندد.

این روزنامه این خبر به نقل از یک مقام ارشد دولت این کشور که نام او اعلام نشده، اعلام کرده است.

همزمان وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد که این کشور در حال بررسی اقداماتی برای محافظت از کشتی‌هایش در تنگه هرمز است با این همه گفت تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.

به دنبال افزایش تنش‌ها در تنگه هرمز آمریکا گفته است که به دنبال تشکیل یک ناوگان دریایی بین‌المللی در این منطقه است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG