لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

 هشدار نماینده ارشد اتحادیه اروپا نسبت به «خسارت‌های اجتناب‌ناپذیر» برگزیت


مایکل بارنیر گفت، هنوز کسی نتوانسته وی را متقاعد کند که برگزیت ارزش افزوده‌ای برای طرفین خواهد داشت
مایکل بارنیر گفت، هنوز کسی نتوانسته وی را متقاعد کند که برگزیت ارزش افزوده‌ای برای طرفین خواهد داشت

مایکل بارنیر، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت، نسبت به «خسارت‌های اجتناب‌ناپذیر» این طرح هشدار داده و گفته است خروج هفته جاری بریتانیا از اتحادیه، «عواقب منفی» خواهد داشت.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، چهارم بهمن‌ماه اعلام کرد که توافق‌نامه برگزیت را امضا کرده است و این کشور از روز جمعه هفته جاری رسما از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

با این اقدام، یک دوره انتقالی ۱۱ ماهه آغاز می‌شود تا در طول آن بریتانیا بتواند به یک توافق تجاری طولانی مدت با اتحادیه اروپا دست یابد و تا آن زمان قراردادهای موجود تجاری میان طرفین به قوه خود باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بارنیر که به بعد از سفر به جمهوری ایرلند، به ایرلند شمالی سفر کرده، دوشنبه ۶ بهمن گفت هنوز کسی نتوانسته وی را متقاعد کند که برگزیت ارزش افزوده‌ای برای طرفین خواهد داشت.

این گفته در تضاد با شعارهای آقای جانسون است که همواره گفته است با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا افق‌های جدیدی بر روی کشور باز خواهد شد و بستری برای فعال‌سازی پتانسیل‌های کشور فراهم می‌شود.

بریتانیا بعد از نزدیک به چهار سال کشمکش، نهایتا به عضویت پنج‌ دهه‌ای خود در اتحادیه اروپا پایان می‌دهد، موضوعی که نگرانی‌ها از اقدام مشابه برخی دیگر از اعضا را دامن زده است.

در همین زمینه آقای بارنیر نیز به کنایه گفته است که «بریتانیا با اتحادیه اروپا یک کشور جهانی بود و اگر صادقانه بگوییم، عضویت در اتحادیه به کشورها اجازه می‌دهد که بیشتر جهانی باشند و همه اعضا با قدرتهای بزرگ اروپا موضع مساوی داشته باشند: «هیچ کدام از اعضای ما، به تنهایی، همان قدرت تاثیر را در جهان نخواهند داشت».

وی همچنین گفته است بریتانیا اکنون باید همه چیز را در رابطه با اروپا از نو بسازد.

آقای بارنیر قبل از ایرلند شمالی که در کنار انگلستان، ولز و اسکاتلند بریتانیا را تشکیل می‌دهد، به کشور ایرلند سفر کرده و با مقامات این کشور پیرامون برگزیت مذاکره کرده بود.

یکی از مشکلات برگزیت برای جزیره ایرلند، این است که مرز این کشور با ایرلند شمالی به یک مرز خارجی اتحادیه اروپا تبدیل می‌شود، چرا که جمهوری ایرلند بجز مرز با ایرلند شمالی هیچ مرز خشکی با بریتانیا ندارد.

لیو وردکار نخست‌وزیر ایرلند در بیانیه مشترکی که صبح دوشنبه با آقای بارنیر منتشر کرد، می‌گوید دوره انتقالی ۱۱ ماهه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا «بسیار چالش‌برانگیز» خواهد بود.

وی گفت اتحادیه نباید از هیچ امتیازی عقب‌نشینی کند و آزادی تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا باید تا حد ممکن حفظ شود و قرارداد تجاری فراگیری با برتانیا امضا شود. آقای وردکار گفت که پیش‌نویس مذاکره تجاری اتحادیه اروپا و بریتانیا را دوشنبه هفته آینده به اعضای اتحادیه تحویل خواهد داد.

اتحادیه اروپا ۲۵ فوریه قرار است به توافق واحدی در رابطه با پیش‌نویس توافق برگزیت برسند و سپس کمیسیون اروپا مذاکرات با بریتانیا را در ماه مارس آغاز خواهد کرد.

آقای بارنیر می‌گوید که زمانی برای تلف کردن وجود ندارد و هشدار داد شاید تا پایان سال بریتانیا با اتحادیه به توافق مشترکی نرسد و بدین ترتیب روابط دوجانبه، خصوصا حوزه تجارت می‌تواند دستخوش وضعیت نامعمولی شود.

وی گفت احتمالا زمانی بسیار بیشتر از ۱۱ ماه نیاز است تا با بریتانیا به توافق جامعی رسید.

منابع: خبرگزاری فرانسه، گاردین. ف.ق
XS
SM
MD
LG