لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

«قصد» دادستان کل آمریکا برای انتشار گزارش مالر در هفته‌های آینده


ویلیام بار، دادستان کل آمریکا
ویلیام بار، دادستان کل آمریکا

دادستان کل آمریکا می‌گوید قصد دارد در هفته‌های پیش‌رو، نسخه‌ای همگانی از گزارش رابرت مالر، بازرس ویژه پرونده روسیه، را منتشر کند. بازرس مالر در پایان تحقیقات خود نتیجه گرفت که بین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶، و روسیه، تبانی صورت نگرفته‌است.

ویلیام بار روز چهارم فروردین ماه خلاصه‌ای چهار صفحه‌ای از گزارش رابرت مالر را در اختیار کنگره گذاشته بود.

آقای بار در عین حال گفته به زمان بیشتری نیاز دارد تا در مورد این‌که تا چه اندازه از گزارش را می‌توان در اختیار همگان گذاشت، تصمیم‌گیری کند.

یک مقام وزارت دادگستری آمریکا که نامی از او برده نشده، شـشم فروردین ماه به خبرنگاران گفت دادستان کل قصد انتشار گزارش را «طی چند هفته» دارد، «نه چند ماه».

از سوی دیگر اما قانون‌گذاران حزب دمکرات از ویلیام بار خواسته‌اند تا روز دوم آوریل، تمامی گزارش را در اختیار کنگره بگذارد؛ چنین چیزی به این معنی‌ست که دادستان کل یک هفته فرصت دارد تا مرور خود بر گزارش را به پایان برساند.

بخشی از گزارش محرمانه رابرت مالر، مسائلی را در بر می‌گیرد که در جریان نشست‌های محرمانه هیئت عالی منصفه فاش شدند. قوانین فدرال ایالات متحده به‌طور عمومی به دولت اجازه انتشار چنین اطلاعاتی را نمی‌دهد.

گزارش تحقیقات مالر همچنین دربرگیرنده اطلاعاتی در مورد تحقیقات جنایی جاری‌ست، که از سوی بازرس ویژه به مقام‌های قضائی دیگر ارجاع داده شده‌است.

بنا بر خلاصه‌ای که ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، منتشر کرده بود، تحقیقات ۲۲ ماهه رابرت مالر، دونالد ترامپ و همکاران او را از تبانی با دولت روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، مبرا می‌کند.

ویلیام بار گفته است گزارش بازرس ویژه قطعیت کم‌تری در پاسخ دادن به این پرسش دارد، که آیا ترامپ تلاش کرده جلوی تحقیقات مالر را بگیرد یا نه. گزارش در عین حال به این نتیجه نرسیده که دونالد ترامپ مرتکب جرم شده، در عین حال «او را تبرئه هم نکرده‌است».

در پی انتشار خلاصه گزارش رابرت مالر، دونالد ترامپ و شماری از مشاوران ارشد او از گروهی از مخالفان سیاسی، بدون این‌که نامی از آن‌ها ببرند، شدیدا انتقاد کرده‌اند که چرا اساسا انجام این تحقیقات را کلید زدند.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز شـشم فروردین ماه به خبرنگاران گفت «فکر می‌کنم آنچه رخ داد، شرم‌آور بود».

اروپای آزاد|ت|خ
XS
SM
MD
LG