لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۱

نتیجه تحقیقات مالر: شواهدی برای تأیید تبانی ترامپ با روسیه در دست نیست


رابرت مالر (راست) مستشار ویژه در پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تبانی کمپین دونالد ترامپ.
رابرت مالر (راست) مستشار ویژه در پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تبانی کمپین دونالد ترامپ.

ویلیام بار، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا، نامه‌ای درباره تحقیقات رابرت مالر، مستشار ویژه، در مورد احتمال تبانی دونالد ترامپ با روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا، به کنگره ارسال کرد.

به گفته جری نادلر، رئیس کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان، «این گزارش به این نتیجه نرسیده که رئیس‌جمهوری مرتکب جرم شده، در عین حال او را تبرئه هم نکرده است».

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد، ویلیام بار در نامه خود که یکشنبه چهارم فروردین ارسال شده گفته است که تحقیقات رابرت مالر نه رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را تبرئه کرده و نه به این نتیجه رسیده که او مرتکب جرم شده است.

بر اساس نامه وی، شواهد گردآوری شده توسط مالر برای اینکه «به این نتیجه رسید» که ترامپ در مسیر عدالت مانع‌تراشی کرده است «کافی نیست».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هرگونه تبانی با روسیه را رد کرده است. وی روز یکشنبه در نخستین واکنش خود به این گزارش گفت که نتایج تحقیقات مستشار ویژه بیانگر «تبرئه کامل و نهایی است».

انتشار این گزارش مختصر در حالی است که بسیاری از قانون‌گذاران آمریکا در هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه خواهان انتشار کامل این گزارش هستند.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان گفته‌اند که این مجلس اجازه نخواهد داد یافته‌ها ویرایش شود یا انتشار جزئیات آن با مانع روبرو شود، و تهدید کرده‌اند که اگر لازم شد احضارهایی صورت خواهد گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع ناشناس، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، روز شنبه گفته بود اطلاعات باید به شکلی به کنگره ارائه شود که نمایندگان بتوانند علنا درباره آن بحث کنند.

وی افزوده بود که ارائه هرگونه گزارش مختصر طبقه‌بندی شده برای قانونگذاران ارشد و اعضای کمیته اطلاعاتی کنگره را رد می‌کند.

تحقیقات رابرت مولر ۲۲ ماه به طول انجامید. وی در تحقیقات خود بدنبال این نکته بود که آیا روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا دخالت کرده و آیا بین دستیاران دونالد ترامپ و مقام‌های روسی تماس‌هایی برقرار شده است یا نه.

مستشار ویژه در این پرونده همچنین بدنبال آن بود که آیا آقای ترامپ به شکل غیرقانونی تلاش کرده بود تا با ایجاد مانع بر سر تحقیقات، در مسیر عدالت سنگ‌اندازی کند.

مالر در جریان تحقیقات خود چندین شخص حقیقی و حقوقی را به اتهام‌های مختلف تحت تعقیب قانونی قرار داد. با این حال، تا به امروز هیچ اتهامی که دال بر همکاری بین دستیاران ترامپ و مقام‌های روسی باشد به طور مستقیم مطرح نشده است.

رسانه‌های آمریکا به نقل از منابع وزارت دادگستری گزارش داده‌اند که انتظار نمی‌رود بر اساس تحقیقات مالر، افراد دیگری تحت تعقیب قرار گیرند. با این حال، سایر حوزه‌های قضایی می‌توانند پرونده‌هایی را درباره موضوعات فرعی برگرفته از تحقیقات مالر باز کنند.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی/ ک.ر
XS
SM
MD
LG