لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

رابرت مالر گزارش تحقیقات خود را تسلیم دادستان کل آمریکا کرد


رابرت مالر تا پایان تحقیقات خود بیش از ۳۰ نفر را روانه دادگاه کرد
رابرت مالر تا پایان تحقیقات خود بیش از ۳۰ نفر را روانه دادگاه کرد

رابرت مالر، مسئول تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، نتایج این تحقیقات را پس از ۲۲ ماه تسلیم ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، کرد.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه، دوم فروردین، نامه‌ای با امضای ویلیام بار منتشر کرد که دریافت گزارش رابرت مالر را تایید می‌کند.

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، در این نامه که به شماری از اعضای ارشد کنگره ارسال شده گفته است که او می‌تواند در تعطیلات آخر هفته [شنبه و یکشنبه] خلاصه‌ای از نکات اصلی گزارش را در اختیار کنگره قرار دهد.

هنوز روشن نیست که چه میزان از این گزارش در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و تصمیم‌گیری در این باره برعهده دادستان کل، وزارت دادگستری، کنگره و کاخ سفید خواهد بود.

با این حال سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در توئیتی نوشت که مقامات کاخ سفید هنوز این گزارش را ندیده‌ و در جریان جزئیات آن قرار نگرفته‌اند.

ویلیام بار در نامه روز جمعه‌اش با تاکید بر اینکه خود را متعهد به شفاف‌سازی تا حد ممکن می‌داند گفت که خواستار انتشار عمومی بیشترینه گزارش است.

مطابق قانون، در روند تصمیم‌گیری در این باره که چه میزان از این گزارش در دسترس عموم قرار گیرد بیش از همه دادستان کل آمریکا نقش دارد و ازهمین رو، دموکرات‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که کاخ سفید بخواهد مفاد این گزارش عمومی نشود.

اریک سوالول، عضو دموکرات مجلس نمایندگان، به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «ما گزارش کامل را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم گزارش را قبل از آنکه رئیس جمهور بتواند در آن اصلاحاتی انجام دهد ببینیم».

نانسی پلوسی و چاک شومر، رهبران دموکرات‌ها در دو مجلس نمایندگان و سنا، نیز روز جمعه تاکید کردند که انتشار کامل و عمومی این گزارش «ضروری» است و در تصمیم‌گیری درباره انتشار عمومی گزارش، کاخ سفید نباید نقشی داشته باشد.

خانم پلوسی و آقای شومر در بیانیه‌ای مشترک تأکید کرده‌اند «حق مردم آمریکاست» که حقیقت را بدانند.

مجلس نمایندگان اوایل ماه جاری میلادی با ۴۲۰ رأی موافق در برابر صفر رای مخالف خواسته بود که گزارش رابرت مالر در اختیار عموم گذارده شود.

در همین حال رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، اعلام کرد که وکلای رئیس جمهور می‌خواهند گزارش مالر را قبل از آن که علنی شود ببینند.

میچ مک‌کانل، رئیس سنا و رهبر جمهوری‌خواهان در این مجلس، نیز از پایان تحقیقات بازرس مالر استقبال کرد.

آقای مک‌کانل با تأکید بر اینکه «بسیاری از جمهوری‌خواهان مدت‌هاست بر این باورند که روسیه تهدیدی مهم علیه منافع آمریکا محسوب می‌شود» گفت امیدوار است گزارش بازرس مالر به ایالات متحده کمک کند تا بتواند از دموکراسی خود محافظت کند.

تحقیقات رابرت مالر درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین ارتباطات منسوبان دونالد ترامپ با مقامات روسیه از سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

بخشی از تحقیقات بازرس مالر نیز به این موضوع می‌پردازد که آیا دونالد ترامپ هیچ تلاش غیرقانونی‌ای برای جلوگیری از اجرای عدالت و انجام تحقیقات انجام داده است یا خیر.

برخی اقدامات آقای ترامپ، از جمله درخواست وی از جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، برای دنبال نکردن مسئله تماس‌های مایکل فلین با روسیه و اخراج جیمز کومی، از جمله موضوعات تحقیق رابرت مالر بوده است. مایکل فلین اولین مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت دونالد ترامپ بود که مدت کوتاهی این پست را در اختیار داشت.

مالر در طول تحقیقات خود بیش از ۳۰ نفر را با اتهامات مختلف به دادگاه برد؛ از جمله مایکل فلین، پل منافورت، رئیس سابق کمپین انتخاباتی آقای ترامپ و راجر استون، مشاور غیررسمی ترامپ.

تا به امروز هیچ کدام از این اتهامات به طور مستقیم با این پرسش مرتبط نبوده که آیا هیچ همکاری‌ای میان نزدیکان یا اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ با مقامات روسیه وجود داشته است یا نه.

مالر در تحقیقات خود همچنین بیش از ده مامور امنیتی روسیه را که در هک شدن کامپیوترهای چهره‌های ارشد دموکرات‌ها نقش داشته‌اند، هدف قرار داده است.

تحقیقات رابرت مالر بارها خشم دونالد ترامپ را نیز به دنبال داشته است چنان که او این تحقیقات را «کینه‌توزانه» دانسته است. آقای ترامپ در عین حال اتهام تبانی با مقامات روس را رد کرده است.

روسیه هم نتایج تحقیقات نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره نقش مسکو در انتخابات سال ۲۰۱۶ را رد می‌کند. نهادهای اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که مسکو با اقدامات سایبری خود تلاش کرده هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آن سال را بی‌اعتبار سازد و کفه ترازو را به سود ترامپ سنگین‌تر سازد.

تحقیقات مالر همچنین به پرونده‌های قضایی متعدد دیگری خارج از حوزه صلاحیت قضایی وی‎ منجر شده که از جمله مهم‌ترین آنها پرونده مایکل کوهن، وکیل سابق آقای ترامپ بوده است.

منبع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن
XS
SM
MD
LG