لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

ادامه بازداشت‌ها در بلاروس؛ رهبر مخالفان: لوکاشنکو دیر یا زود خواهد رفت


سویاتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس
سویاتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس

سویاتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس می‌گوید الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس که از ۲۶ سال پیش بر این کشور حکومت می‌کند «دیر یا زود» مجبور به کناره‌گیری خواهد شد.

خانم تسیخانوسکایا در مصاحبه‌ای با مجله نیویورکر که روز یکشنبه ۲۳ آذر منشتر شد گفت با وجود آنکه در ماه‌های زمستان ابعاد اعتراضات سیاسی در بلاروس ممکن است کاهش یابد الکساندر لوکاشنکو از نظر سیاسی «ورشکسته است و بالاخره سقوط خواهد کرد.»

خانم تسیخانوسکایا که به فاصله کوتاهی پس از انتخابات ریاست جمهوری روز ۹ اوت به دلیل نگرانی از امنیت خود و فرزندانش به لیتوانی گریخت در این گفت‌وگو خود را «رهبر بلاروس دموکراتیک» معرفی کرد.

او در بخش دیگری از مصاحبه با مجله نیویورکر که به صورت مجازی انجام شد گفت: «یا به دلیل فشارهای اقتصادی یا به دلایل دیگر به زودی کاسه صبر مردم لبریز خواهد شد. بله، مردم خسته‌اند و ممکن است در طول زمستان کمتر در اعتراضات شرکت کنند چون کتک خوردن از نیروهای امنیتی در روزهای بارانی و به زندان افتادن در سرما بسیار سخت است؛ ولی اعتراضات در بهار باری دیگر گسترش خواهد یافت.»

او افزود: «هر کشوری برای حرکت به سوی دموکراسی راه خود را طی می‌کند و این مسیری است که ما طی می‌کنیم.»

از زمان آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس تاکنون چندین معترض کشته شده و هزاران نفر بازداشت شده‌اند. گزارش‌های مستندی نیز در مورد شکنجه و آزار زندانیان منتشر شده‌است.

کمیسیون انتخابات بلاروس روز ۹ اوت اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو با دریافت حدود ۸۰ درصد از آرا برای ششمین بار به مقام ریاست جمهوری رسیده ولی مخالفان با متهم کردن حکومت به تقلب در انتخابات مدعی‌اند که نامزد آنها به پیروزی رسیده‌است.

آمریکا و اتحادیه اروپا نتایج انتخابات و در نتیجه ریاست جمهوری آقای لوکاشنکو را به رسمیت نشناخته‌اند.

الکساندر لوکاشنکو که حدود سه دهه با مشت آهنین بر بلاروس حکومت کرده تاکنون مذاکره با مخالفان را نپذیرفته است.

وزارت کشور بلاروس روز ۲۴ آذر اعلام کرد که در جریان اعتراضات روز یکشنبه ۲۷۱ نفر در نقاط مختلف کشور بازداشت شده‌اند.
اما گروه مدافع حقوق بشر «ویاسنا» می‌گوید حدود ۳۰۰ نفر و اکثر آنها در شهر مینسک، پایتخت بازداشت شده‌اند.

روز یکشنبه راهپیمایی‌های اعتراضی متعددی در نقاط مختلف کشور برگزار شد. تعداد شرکت‌کنندگان در برخی موارد چند ده نفر و در موارد دیگر چند صد نفر بود. برگزاری راهپیمایی‌های همزمان در نقاط مختلف پایتخت و شهرهای دیگر بلاروس تاکتیک جدید مخالفان برای پراکنده کردن محل اجتماعات و در نتیجه دشوار کردن سرکوب و بازداشت معترضان توسط نیروهای انتظامی است.

سویاتلانا تسیخانوسکایا برای ملاقات با رئیس جمهور آلمان در روز دوشنبه به برلین سفر کرده است. او طی سخنرانی در کلیسای جامع برلین گفت به تلاش برای جلب حمایت بین‌المللی از اپوزیسیون بلاروس ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG