لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

هشدار وزير کشور بلاروس در مورد استفاده از سلاح‌های مرگبار عليه معترضان


الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور و یوری کارایئو، وزیر کشور بلاروس
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور و یوری کارایئو، وزیر کشور بلاروس

همزمان با تبدیل شدن اعتراضات علیه حکومت الکساندر لوکاشنکو به يک اعتصاب عمومی، روز چهارشنبه هفتم آبان وزیر کشور بلاروس هشدار داد که نیروهای امنیتی علیه افرادی که در «خرابکاری و حملات تروریستی» شرکت کنند از گلوله‌های واقعی استفاده خواهد کرد.

روز گذشته نیز الکساندر لوکاشنکو درخواست اپوزیسیون برای اعتصاب عمومی را «اقدامات گروه‌های تبهکاری سازمانیافته» توصیف کرد. رییس جمهور بلاروس در واکنش به اعتراضات گسترده و صلح‌آمیز علیه حکومت او که از دو ماه پيش آغاز شده گفت: «کشور با تهدیدهای تروریستی روبه‌رو است.»

یوری کارایئو وزیر کشور بلاروس که به دلیل هدایت اقدامت سرکوبگرانه علیه معترضان از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده روز چهارشنبه گفت علیه تظاهرکنندگان صلح آمیز نباید اسلحه گرم استفاده شود «ولی اگر فردی در حملات تروریستی و یا اقدامات خرابکارانه و یا حمله به مامورین پلیس شرکت کند، نیروهای پلیس با تمامی امکاناتی که در اختیار دارند از جمله قدرت فیزیکی و سلاح‌های جنگی با او مقابله خواهند کرد».

اعتراضات بلاروس پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۰ مرداد آغاز شد. کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد آقای لوکاشنکو که از سال ۱۹۹۴ بر بلاروس حکومت می‌کند با کسب حدود ۸۰ درصد آرا برای ششمین بار به مقام ریاست جمهوری رسیده است. ولی معترضان مدعی‌اند که در این رای‌گیری تقلب گسترده‌ای صورت گرفته و نتایج انتخابات را به چالش کشیدند.

دولت آمریکا و اتحادیه اروپا نیز وقوع تقلب را تایید کرده و تاکنون ریاست جمهوری آقای لوکاشنکو را به رسمیت نشناخته‌اند.

سویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر اصلی مخالفان بلاروس در روزهای اخیر خواستار اعتصاب سراسری شده که هدف آن مجبور کردن آقای لوکاشنکو به کناره‌گیری از قدرت، توقف سرکوب معترضان و آزادی تمامی زندانیان سیاسی است. تاکنون گروه کثیری از کارکنان کارخانجات دولتی، موسسات خصوصی و دانشجویان به این اعتصاب سراسری پیوسته‌اند.

خانم تسیخانوسکایا روز چهارشنبه از این اعتصاب که از روز دوشنبه آغاز شد ابراز رضایت کرد ولی درعین حال اذعان داشت که به دلیل فشار و تهدیدهای پلیس و اقدامات تنبیهی علیه کارگران و کارمندان، میزان مشارکت در این اعتصاب کمتر از انتظار بوده است.

او گفت: «یکی از دلایل محدود شدن دامنه اعتصاب خشونت شدید پلیس ضد شورش است.»

روز یکشنبه حدود ۱۰۰ هزار نفر در تظاهرات گسترده مخالفان در شهر مینسک شرکت کردند که نشان‌دهنده نارضایتی عمومی از حکومت الکساندر لوکاشنکو است.

XS
SM
MD
LG