لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

رهبر اپوزیسیون بلاروس خواستار اعتصابات سراسری از روز دوشنبه شد


صحنه‌ای از اعتراضات روز یکشنبه در مینسک علیه الکساندر لوکاشنکو
صحنه‌ای از اعتراضات روز یکشنبه در مینسک علیه الکساندر لوکاشنکو

سوتلانا تیخونافسکایا، نامزد اپوزیسیون بلاروس در انتخابات اخیر این کشور در پی سرکوب دوباره اعتراضات در روز یکشنبه اعلام کرد که از دوشنبه ۵ آبان اعتصابات سراسری آغاز می‌شود.

خانم تیخونافسکایا پیش از این به الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، «از طرف ملت» اولتیماتوم داده بود که تا عصر یکشنبه ۴ آبان از قدرت کناره‌گیری کند و در غیر این صورت از مردم می‌خواهد که اعتصابات را آغاز کنند.

بیش از صد هزار نفر روز یکشنبه در مینسک، پایتخت بلاروس، به‌رغم حضور گسترده نیروهای نظامی و پلیس دست به اعتراض و راهپیمایی زدند.

این راهپیمایی در حالی برگزار شد که وزیر کشور بلاروس هشدار داده بود مردم نباید در تظاهرات بدون مجوز شرکت کنند.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، با حرکت ده‌ها هزار نفر از معترضان به سمت میدان استقلال مینسک که پرچم‌های قرمز و سفید جنبش اپوزیسیون بلاروس را حمل می‌کردند، نیروهای امنیتی به سوی آنها نارنجک صوتی پرتاب کردند.

این گزارش می‌گوید که برای متفرق کردن معترضان از گلوله‌های لاستیکی نیز استفاده شده که در نتیجه یک مجروح بر جای گذاشته است. نارنجک‌های صوتی نیز به زخمی شدن یک نفر انجامیده است. در عین حال گروه‌های حقوق بشر گزارش داده‌اند که بیش از ۱۲۰ نفر دستگیر شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری‌های تاس و ریانوستی، پلیس بلاروس استفاده از سلاح‌های کنترل شورش و بازداشت‌ها را تایید کرده است.

در این حال خانم تیخونافسکایا با انتشار اطلاعیه‌ای گفت: «رژیم بار دیگر به بلاروسی‌ها نشان داد که زور تنها ابزاری است که می‌توانند به کار ببرند. به همین دلیل از فردا، ۲۶ اکتبر (۵ آبان) اعتصابات آغاز خواهد شد.»

وی پیش از این مردم بلاروس خواسته بود که با ماندن در خانه‌های خود در روز ۲۶ اکتبر در اعتصابات مشارکت داشته باشند.

تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر از بلاروسی‌ها در جریان اعتراضات هفته‌های اخیر بازداشت شده و صدها نفر نیز شکنجه شده‌اند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده دولت لوکاشنکو را به رسمیت نشناخته‌اند و اعلام کرده‌اند که برای او دیگر مشروعیتی قائل نیستند.

XS
SM
MD
LG