لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

سفر نخست‌وزیر اسرائیل به ابوظبی در میانه تنش‌ها با ایران


نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جدید امارات متحده عربی، در ابوظبی دیدار کرد
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جدید امارات متحده عربی، در ابوظبی دیدار کرد

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، که روز پنج‌شنبه، ۱۹ خرداد، برای دومین بار در دوره اخیر به ابوظبی رفته بود، گفته است که سفر او برای گفت‌وگو با حاکم امارات متحده عربی در باره «پنهان‌کاری ایران» و هماهنگی اقدامات کشورهای متحد در قبال ایران اهمیت داشته است.

آقای بنت در آغاز پرواز به سوی ابوظبی افزود که کشورش و امارات وارد مرحله جدیدی از ارتقای مناسبات شده‌اند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، سفر آقای بنت به امارات و دیدار او با محمد بن‌زاید، رئیس جدید امارات، ساعاتی پس از آن صورت گرفت که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست چهارشنبه شب خود در وین، قطعنامه تازه‌ای در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.

نفتالی بنت گفت که کشورش از تصویب قطعنامه شورای حکام در مورد ایران استقبال می‌کند زیرا این قطعنامه‌ای است که نشان داده «ایران کماکان به بازی و پنهان‌کاری» ادامه می‌دهد.

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، تصویب قطعنامه خط روشنی میان «بد و خوب» کشیده است. وی این را نیز افزود که اسرائیل از تعقیب ایران تا روشن شدن حقیقت «دست نخواهد کشید».

به نوشته تایمز اسرائیل با دورتر شدن احتمال توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، نفتالی بنت تصمیم گرفت که پیرامون موضوع‌های منطقه‌ای با محمد بن‌زاید رو در رو دیدار و گفت‌وگو کند.

پس از ناکامی ایران در پاسخ به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سه سایت هسته‌ای خود و نیز صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه جمهوری اسلامی به دلیل کوتاهی در همکاری با آژانس، تهران اعلام کرد که دسترسی آژانس را محدود می‌کند.

بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفته است که دو رهبر درباره «نیروهای دست‌نشانده ایران، پیمان‌های صلح ابراهیم و عواقب جنگ روسیه در اوکراین» نیز گفت‌وگو گرده‌اند.

به نوشته روزنامه اسرائیل‌هیوم، در حالی که اسرائیل با معضل تثبیت نظامی ایران و متحدینش در سوریه روبروست، امارات نیز با خطرات ناشی از شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران در یمن مواجه است.

به نوشته هاآرتص، نفتالی بنت در دیدار با محمد بن‌زاید در باره همکاری‌های امنیتی با کشورهای خلیج فارس گفت‌وگو کرد.

هاآرتص افزود که خطرات ناشی از پهپادهای ایران و متحدین و همچین عملکرد «تروریستی» ایران در منطقه موضوع‌های دیگر در مذاکرات دو رهبر در ابوظبی بود.

سفر این بار آقای بنت به ابوظبی غیر منتظره بود و رسانه‌های اسرائیل تنها پس از آن‌که هواپیمای حامل او به امارات رسید، مجوز لازم از اداره سانسور نظامی ارتش را برای انتشار خبر دریافت کردند.

با احتساب دیداری که دو رهبر سه ماه پیش در منطقه شرم‌الشیخ در مصر داشتند، این سومین مذاکرات رو در روی نفتالی بنت با محمد بن‌زاید، از آغاز علنی شدن دیدارهای آن‌ها در شش ماه اخیر است. اما اولین دیدار پس از رسیدن محمد بن‌زاید به مقام ریاست امارات، پس از مرگ شیخ خلیفه، محسوب می‌شود.

امارات دو سال پیش به سومین کشور عربی، پس از مصر و اردن، مبدل شد که به عادی‌سازی روابط با اسرائیل اقدام کرد. بحرین، امیرنشین دیگر خلیج فارس، نیز بلافاصله در چارچوب پیمان‌های صلح ابراهیم دست به اقدام مشابهی زد.

در حالی که اسرائیل برای تحکیم روابط، به‌ویژه همکاری‌های امنیتی با کشورهای همجوار با ایران تلاش می‌کند، امارات مناسبات با ایران را، پس از یک دوره کوتاه تنش، حفظ کرده است.

نفتالی بنت پس از دیدار با محمد بن‌زاید، شامگاه پنج‌شنبه به اسرائیل بازگشت.

با استفاده از گزارش‌های خبری رسانه‌های اسرائیل و وب‌سایت رادیو فردا/ ف.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG