لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

پرفروش‌ترین موبایل‌های بازار ایران در سال ۱۴۰۰


عکسی از یک بازار موبایل در اصفهان
عکسی از یک بازار موبایل در اصفهان

در سال ۱۴۰۰ بازار موبایل ایران با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد، با این حال سامسونگ موفق شد همچنان پرفروش‌ترین برند بازار باشد.

انجمن واردکنندگان موبایل آماری از سهم برندهای تولیدکننده تلفن همراه در ایران منتشر کرده است. طی ۱۲ ماه گذشته، در مجموع ۱۸میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده و از این تعداد ۱۸ میلیون و ۲۸۰هزار دستگاه نیز مصرف شده است.

این ارقام از رشد واردات و مصرف تلفن همراه نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد؛ اگرچه همچنان گوشی‌های ارزان‌قیمت بیشترین متقاضی را برای خرید دارند.

سایت دیجیاتو گزارش داده است که اگرچه واردات و مصرف گوشی نسبت به سال گذشته افزایش داشته استٰ اما همواره باید بین دو تا سه میلیون موبایل به صورت ذخیره در ایران وجود داشته باشد. از همین رو واردات تلفن همراه در مقایسه با مصرف کم بوده است.

بازار موبایل ایران در سال گذشته با برخی سیاست‌های دولت ایران دچار تلاطم شده بود.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن، گفته است: «طی بازه یک‌ساله تا ابتدای اسفند ۱۴۰۰، سامسونگ ۴۸ درصد از سهم بازار ایران را به خود اختصاص داد و به صدرنشینی‌اش در بازار ایران ادامه داد. براساس آمارهای اعلام‌شده، هشت میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه موبایل از مدل‌های مختلف این برند در کشور مصرف شده که ارزش آن‌ها حدود یک میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار بوده است.»

یکی از دلایل رشد فروش برندهای چینی بهای ارزان‌تر آن‌ها نسبت به رقبا و رشد آن‌ها از نظر سخت‌افزاری به نظر می‌رسد. با این حال و علی‌رغم این‌که شرکت سامسونگ رسماً بازار ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا ترک کرده است، همچنان بیشترین سهم را در بازار موبایل ایران دارد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن چنین توضیح داده است: «پس از سامسونگ، شیائومی ۲۸ درصد از سهم بازار کشور را به خود اختصاص داده است. پنج میلیون و ۲۱۰ هزار گوشی از این برند در کشور مصرف شده و ارزش این تعداد موبایل یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار است.»

با توجه به افزایش نرخ دلار در کشور و کاهش قدرت خرید مردم، گوشی‌های ارزان‌قیمت در ایران با افزایش تقاضا همراه شده‌اند. همین امر سبب شده نوکیا به سهم ۱۲ درصدی از بازار ایران برسد. طی یک سال گذشته دو میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه موبایل از این برند در ایران مصرف شده که ارزشی بالغ بر ۵۴ میلیون دلار دارد.

مجموع ارزش دستگاه‌های مصرف‌شده چیزی در حدود چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

گلکسی A12 سامسونگ، نوکیا ۱۰۵ و پوکو X3پرو که از جمله گوشی‌های اقتصادی هستند، بیشترین فروش را در بازار ایران داشته‌اند.

در تیرماه ۱۴۰۰ اعلام شد که بر اساس دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجوز واردات برخی گوشی‌های نشان‌های تجاری مانند شیائومی و نوکیا به ایران ممنوع اعلام شده است.

شرکت چینی شیائومی و چند برند دیگر ازجمله وان پلاسٰ به‌دلیل تحریم‌هاٰ در ایران نمایندگی یا دفتر رسمی ندارند. برای همین برخی استانداردهای سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات مثل مسیریابی شماره‌های اضطراری در گوشی‌های آن‌ها رعایت نشده و همین موضوع عامل لغو مجوزهای واردات برندهای مذکور اعلام شده است.

برند شیائومی در بازار ایران با رشد فروش روبه‌رو بوده است. این برند برخلاف برند هواوی چین شامل تحریم‌های آمریکا نشده و کاربران آن می‌توانند از خدمات گوگل استفاده کنند. این عامل به همراه قیمت سبب شده است این برند فروشش در بازار ایران افزایش پیدا کند.

این در حالی است که با گران شدن گوشی تلفن همراه که دلیل اصلی آن افزایش قیمت ارز و قانون رجیستر گوشی‌هاست، اغلب مردم ایران توان خرید گوشی‌هایی از برندهایی مانند اپل را ندارند و ناگزیر به خرید گوشی‌های برندهای چینی مانند شیائومی رو آورده‌اند.

بازار موبایل ایران در سال ۱۴۰۱ منتظر بازگشت آمریکا به برجام است تا دوباره شرکت‌های سازنده گوشی به‌صورت مستقیم بتوانند در ایران فعال شوند.

XS
SM
MD
LG