لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

تماس جو بایدن با رهبران مصر و قطر پیش از مذاکرات درباره آزادی گروگان‌های اسرائیلی


جو بایدن
جو بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پیش از مذاکراتی که قرار است رئیس سی‌آی‌ای درباره گروگان‌ها با مقام‌های چند کشور انجام دهد، با رهبران مصر و قطر، دو میانجی جنگ غزه گفت‌وگو کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ۶ بهمن با اعلام این خبر گفت که مذاکرات روز جمعه آقای بایدن با عبدالفتاح السیسی و تمیم بن‌حمد آل‌ثانی «سازنده» بود، اما افزود که «نباید منتظر تحولات قریب‌الوقوع باشیم.»

آقای کربی اضافه کرد: «ما به انجام هر کاری که بتواند توافق دیگری برای آزادسازی گروگان‌ها را تسهیل کند ادامه می‌دهیم، درست همانطور که در ماه نوامبر انجام دادیم.»

آسوشیتدپرس به نقل از سه منبع آگاه نوشت که بیل برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، قرار است به زودی در اروپا با داوید برنئا، رئیس موساد، و محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر قطر، و عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر، دیدار کند.

این نشست بر روی آزادی گروگان‌های حمله ۱۵ مهر گروه افراطی حماس به اسرائیل در ازای توقف درگیری‌های غزه متمرکز خواهد بود.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که دولت بایدن امیدوار است که توافق احتمالی بتواند منجر به آتش‌بس طولانی و در نهایت پایان یافتن درگیری‌ها در غزه شود.

سی‌آی‌ای و کاخ سفید درباره نشست پیش‌رو در اروپا اظهارنظری نکردند.

سفر برنز پس از سفر برت مک گورک فرستاده ارشد کاخ سفید به خاورمیانه در هفته جاری انجام می‌شود که بر موضوع آزادسازی گروگان‌های باقی‌مانده در غزه متمرکز بود.

XS
SM
MD
LG