لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

پایان اجلاس سران گروه هفت؛ بایدن از تغییر مناسبات با چین «در آینده‌ای نزدیک» خبر داد


جو بایدن در روز پایانی اجلاس گروه هفت در ژاپن در یک کنفرانس خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد
جو بایدن در روز پایانی اجلاس گروه هفت در ژاپن در یک کنفرانس خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد

رئیس‌جمهور آمریکا روز یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت اعلام کرد رهبران هفت کشور صنعتی جهان بر سر رویکردی متحدانه در قبال چین به توافق رسیده‌اند که مبتنی‌بر «خطرزدایی» و «تنوع‌بخشی» روابط با پکن خواهد بود و نه «جداسازی» تعامل با این کشور.

جو بایدن در آخرین روز از اجلاس سه روزۀ سران گروه هفت که در هیروشیمای ژاپن برگزار شد، همچنین اشاره‌ای گذرا کرد به این‌که «به‌زودی» با رئیس‌جمهور چین گفت‌وگو خواهد کرد.

آقای بایدن که در یک کنفرانس خبری در روز پایانی نشست گروه هفت سخن می‌گفت تصریح کرد: «ما به دنبال جداسازی [روابط] از چین نیستیم؛ بلکه در صدد خطرزدایی و تنوع‌بخشی به روابط خود با چین هستیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تأکید کرد که کشورهای عضو گروه هفت، بیش از همیشه، از نقطه‌نظر «مقاومت در برابر سیاست‌های جبری و تهدیدآمیز اقتصادی»، با یکدیگر متحد و متفق‌القول هستند.

این اظهارات آقای بایدن پیرو بیانیۀ مشترکی است که روز شنبه از سوی هفت کشور صنعتی جهان منتشر شد و رهبران این گروه بر آمادگی خود برای ایجاد روابط «سازنده و پایدار» با چین و در عین حال، کاهش وابستگی اقتصادی به یک کشور خاص تأکید کردند.

آن‌ها در این بیانیه ضمن اشاره به «ضرورت همکاری» با چین با توجه به نقش کلیدی این کشور در عرصۀ بین‌الملل و همچنین قدرت اقتصادی آن، لزوم پایبندی به «منافع ملی» خود را یادآور شدند.

گروه هفت در بیانیۀ مشترک روز شنبه همچنین از اقدامات چین در آب‌های جنوب و شرق این کشور انتقاد کرد و به پکن در مورد هر گونه تجاوز نظامی که تایوان دموکراتیک را هدف قرار دهد، هشدار داد.

در رابطه با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و پیامدهای آن در اقتصاد و امنیت جهانی نیز،‌ رهبران گروه هفت از پکن خواستند تا مسکو را برای «توقف تجاوز نظامی» ۱۵ ماه گذشته تحت فشار قرار دهد تا «فوراً، به طور کامل و بی‌قید و شرط» نیروهایش را از خاک اوکراین خارج کند.

در این بیانیه آمده است: «ما چین را تشویق می‌کنیم تا از صلحی فراگیر، عادلانه و پایدار بر اساس تمامیت ارضی و اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد، از جمله از طریق گفت‌وگوی مستقیم با اوکراین، پشتیبانی کند.»

انتشار این بیانیه، به‌رغم دعوت از پکن برای ایجاد روابط سازنده و هم‌سو با «منافع جهانی»، سبب شد تا سفارت چین در ژاپن از گروه هفت بخواهد از ایجاد «تقابل و تفرقه‌افکنی» دست بردارد. روسیه هم بلافاصله از این بیانیه انتقاد کرد.

با وجود این واکنش، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که انتظار دارد در پی تنش‌های پیش‌آمده در اوایل سال جاری میلادی از جمله پرواز یک بالن چینی بر فراز مکان‌های حساس نظامی ایالات متحده، روابط رو به سردی‌گراییده با چین «در آینده‌ای نزدیک» بهبود یابد.

جو بایدن یادآور شد که پرواز بالن مزبور که حامل «تجهیزات جاسوسی» بود توافق سال گذشتۀ او با شی جین‌پینگ در اجلاس گروه ۲۰ مبنی‌بر باز نگه داشتن باب تعامل با چین را تحت تأثیر قرار داد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان، آسوشیتدپرس و رویترز و رادیو فردا/آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG