لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

آمریکا می‌گويد ارتش چین پشت یک برنامه جاسوسی گسترده هوایی است


رسانه‌های آمریکایی روز ۱۶ بهمن از ساقط کردن یک «بالن جاسوسی» چین بر فراز اقیانوس اطلس با دستور شلیک جو بایدن خبر دادند
رسانه‌های آمریکایی روز ۱۶ بهمن از ساقط کردن یک «بالن جاسوسی» چین بر فراز اقیانوس اطلس با دستور شلیک جو بایدن خبر دادند

دولت جو بایدن روز پنجشنبه ۲۰ بهمن اعلام کرد ارتش چین احتمالاً پشت یک برنامه جاسوسی هوایی است که از طریق آن، بیش از ۴۰ کشور در پنج قاره جهان را به وسیله بالن‌های تجسسی - شبیه موردی که هفته گذشته برفراز آمریکا کشف و سرنگون شد- هدف قرار داده است.

بنا بر اعلام واشینگتن، ناوگان بالن‌های چینی که در ارتفاع بسیار زیاد حرکت می‌کنند به تجهیزات و فناوری‌های دیجیتال پیشرفته مجهز هستند و قادرند سیگنال‌های مخابراتی و سایر اطلاعات حساس را در اهداف گوناگون در سراسر جهان رصد و جمع‌آوری کنند.

اظهارات یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در این‌باره، دقیق‌ترین توضیحات علنی واشینگتن در مورد نقش ارتش چین در ارسال بالن جاسوسی به حریم هوایی آمریکا تا به امروز است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، به نظر می‌رسد که هدف از انتشار این توضیحات علنی تکذیب ادعاهای چین است که تاکنون بارها تاکید کرده بالن شناسایی شده در آمریکا برای جاسوسی مورد استفاده قرار نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه چین صبح پنجشنبه و قبل از انتشار توضیحات جدید دولت آمریکا، بار دیگر ادعای پکن در یک هفته گذشته را تکرار کرد و گفت، «بالن مزبور یک سفینه هواشناسی بوده که به دلیل وزش باد از مسیرش خارج شده است».

او خاطر نشان کرد که سرنگون کردن این بالن توسط آمریکا یک واکنش «بیش از حد» بود و افزود: «این یک اقدام غیرمسئولانه بود و اتهامات جدیدی که از سوی واشینگتن مطرح شده ممکن است بخشی از جنگ اطلاعاتی علیه چین باشد.»

از سوی دیگر، پنتاگون می‌گوید که وزیر دفاع چین روز شنبه گذشته حاضر نشده در تماس تلفنی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در مورد ماجرای بالن سرنگون شده گفت‌وگو کند.

دولت چین همچنین به سوالات آمریکا در مورد این‌که بالن مزبور متعلق به کدام نهاد حکومتی بوده و چگونگی اجرای تعهد خود به پيشگيری از تکرار چنین موردی پاسخ نداده است.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که به دلایل امنیتی نامش فاش نشده است، گفته که تصاویر مربوط به حرکت بالن بر فراز این کشور که توسط هواپیماهای جاسوسی «یو۲» ضبط شده نشان می‌دهد این بالن با کمک چندین آنتن، تجهیزات دیجیتال مخصوص بارگذاری اطلاعات حساس و صفحه‌های تولید انرژی خورشیدی «قادر است سیگنال‌های مخابراتی را ضبط و جمع‌آوری کند».

این مقام همچنین تصریح کرده که بررسی قطعات به جا مانده از لاشه بالن با ادعای دولت چین مبنی‌بر این‌که صرفاً «یک سفینه هواشناسی بوده که از مسیر خود خارج شده» در تضاد است.

در اظهارات این مقام که به صورت ایمیل در اختیار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است، آمده: دولت آمریکا برای بررسی دقیق‌تر گستره برنامه جاسوسی هوایی چین با کشورهای دیگر که هدف قرار گرفته‌اند در تماس است.

به گفته وی، دولت آمریکا براساس تحقیقاتی که در مورد قطعات لاشه بالن انجام داده کاملا مطمئن است که «سازنده این بالن با ارتش چین ارتباط مستقیم دارد و یکی از فروشندگان تایید شده تجهیزات به نیروهای مسلح آن کشور است».

این اولین بار نیست که دولت آمریکا به شکل علنی ارتش چین را به جاسوسی متهم می‌کند.

در سال ۲۰۱۴ وزارت دادگستری آمریکا علیه پنج هکر مرتبط با ارتش چین به اتهام حملات سایبری گسترده به شرکت‌های آمریکایی با هدف سرقت اطلاعات تجاری محرمانه اعلام جرم کرد.

در سال ۲۰۲۰ نیز هکرهای مرتبط با ارتش چین، به سرقت اطلاعات شخصی ده‌ها میلیون شهروند آمریکایی متهم شدند.

با استفاده گزارش‌های خبری آسوشیتدپرس و وب‌سایت رادیو فردا؛ ش.ر/آ.ت
XS
SM
MD
LG